به گزارش اکوایران قیمت سنگ آهن در آسیا در میانه بهبود تقاضا افزایش یافت و پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن معیار عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز جمعه دهم فوریه با ثبت رشد روزانه 60 سنتی برابر 126 دلار و 10 سنت ارزیابی کرد.

درحالی که عدم تحقق امیدواری به بازگشت تقاضا برای سنگ‌آهن زمینه افت بهای این محصول در روزهای ابتدایی گذشته را مهیا کرده بود، بازگشت تقاضا به بازار باعث شد تا بر نرخ این محصول ظرف 3 روز پایانی هفته افزوده شود و بخشی از افت قیمت رقم خورده در این بازار ظرف روزهای ابتدایی هفته، در روزهای پایانی هفته جبران شود. به این ترتیب سنگ‌آهن معیار پلتس در فاز هفتگی افتی 15 سنتی را نسبت به روز جمعه سوم فوریه به ثبت رساند.

با اتمام تعطیلات سال نو در چین و بازگشت کارگران به محل کار، فعالیت واحدهای فولادی  چین از سر گرفته شده و این موضوع با ایجاد جریان افزایشی در بخش تقاضا از رشد بهای سنگ‌آهن حمایت کرده است. با این وجود فعالان بازار می‌گویند در شرایط کنونی اغلب فولادسازان چینی به حد نیاز اقدام به خرید مواد اولیه کرده و ترجیح می‌دهند خرید  مواد اولیه به‌منظور  ذخیره‌سازی در انبار را تا روشن شدن وضعیت این بازار به تعویق بنیدازند.

سنگ‌آهن برنده کالایی‌ها باقی می‌ماند؟

بخش آهن و فولاد بیش از سایر کامودیتی‌ها در سال گذشته میلادی کاهش نرخ داشت؛ اما این رویه ظرف هفته‌های پایانی سال 2022 و ژانویه 2023 تغییر کرد؛ به نحوی که می‌توان گفت سنگ‌آهن برنده کامودیتی‌ها در سال جاری میلادی بود. با این وجود این رویه ظرف روزهای ابتدایی ماه فوریه ادامه‌دار نشد. واهمه فعالان این بازار از عدم تحقق رشد تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان چینی عامل اصلی توقف  رشد بهای سنگ‌آهن بود.

دولت چین از ماه دسامبر از میزان محدودیت کرونایی در این کشور کاست و این رویه در ماه ژانویه 2023 شدت بیشتری به خود گرفت. کاهش محدودیت کرونایی در کنار وعده دولت برای حمایت از بخش ساخت‌وساز عامل اصلی این بازگشت مثبت قیمتی بود. با این وجود ظرف روزهای ابتدایی فوریه گمانه‌زنی‌هایی نسبت به عدم بازگشت سریع تقاضا در بازار چین مطرح شد. برخی تحلیلگران معتقدند، محرک‌های دولتی چین برای حمایت از بخش اقتصاد در میان مدت بر تقاضا اثرگذار می‌شود و در سه ماهه دوم سال می‌توان منتظر بازگشت واقعی اقتصاد به مسیر رشد بود. در عین حال ظرف هفته‌های اخیر و در پی ایجاد جریان مستمر رشد نرخ در بازار سنگ‌آهن، دولت این کشور هشدارهایی مبنی بر مقابه با سفته‌بازان در این بازار داد. این موضوع نیز سیگنال کاهشی موثری برای بازار سنگ‌آهن به همراه دارد.

با این وجود احتمال تصویب محرک‌های مالی بیشتر در کنگره خلق چین که در ماه مارس برگزار می‌شود وجود دارد. اوا مانتی، تحلیلگر بازار کامودیتی‌‌‌ها در ING می‌گوید، این حاتمال وجود دارد که بسته‌‌‌های محرک مالی جدیدی برای توسعه زیرساخت در چین در کنگره ملی خلق که در ماه مارس برگزار می‌شود به تصویب برسد. احتمال حمایت بیشتر دولت چین از اقتصاد، مانع از سقوط نرخ بیشتر سنگ‌آهن می‌شود.

در این شرایط نوسانات عرضه، حامی رشد نرخ سنگ‌ آهن است. احتمال محدودیت در عرضه سنگ‌آهن از سوی استرالیا در پی بروز توفان، وجود دارد.