به گزارش اکوایران صعود شاخص دلار آمریکا زمینه تضعیف بهای کالاهای پایه در هفته منتهی به روز جمعه هفدهم فوریه را مهیا کرد؛ به نحوی که بازده اغلب فلزات صنعتی در این بازه زمانی یک هفته‌ای منفی شد.

دلار از داده‌های تورمی آمریکا، سیگنال مثبت گرفت

شاخص دلار آمریکا تا اواسط روز جمعه هفدهم فوریه به 104.37 واحد رسید که این رقم بیشترین میزان آن ظرف 40 روز گذشته و پس از روز ششم ژانویه امسال بود. درحالی که امیدواری به کاهش شدت سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو ظرف ماه ژانویه به تضعیف شاخص دلار و رشد بهای کامودیتی‌ها با محوریت فلزات صنعتی منجر شده بود؛ داده‌های اقتصادی آمریکا که در ماه فوریه منتشر شد، این امیدواری را نقش بر آب کرد و زمینه افت بهای این محصولات را فراهم کرد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه ژانویه امسال با ثبت رشد 6.4 درصدی در بازه سالانه اعلام شد؛ اگرچه این رقم کمترین میزان رشد تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی پس از اکتبر 2021 بود، اما میزان رشد تورم بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و در عین حال تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در فاز ماهانه افزایشی اعلام شد.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز میزان رشد تورم مصرف‌کننده برای ماه ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل را برابر 6.2 درصد اعلام کردند، اما داده‌های تورم رشدی بیش از حد انتظار داشت. در عین حال میزان رشد تورم مصرف‌کننده در فاز ماهانه یعنی در ژانویه 2023 نسبت به دسامبر 2022 رشدی 0.5 درصدی داشت که البته مطابق داده‌های نظرسنجی بود. به هر ترتیب عدم فروکش تورم مطابق انتظار و انتشار داده‌های مثبت از اشتغال آمریکایی‌ها برای ماه ژانویه، احتمال رشد بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو برای مهار تورم را مطرح کرد و به این ترتیب از رشد شاخص دلار آمریکا حمایت کرد.

نرخ بهره در آمریکا به 5.5 درصد صعود می‌کند

به گزارش رویترز اقتصاددانان گلدمن ساکس روز پنجشنبه شانزدهم فوریه انتظارات خود را برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری افزایش دادند. آنها که پیش از این برآورد می‌کردند فدرال رزرو پس از افزایش 25 واحدی نرخ بهره در سال 2023 نسبت به افزایش نرخ بهره طی 2 مرحله دیگر نیز اقدام کند، در یادداشتی اعلام کردند که با توجه به داده‌های جدید اقتصادی، پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو برای سه مرحله متوالی دیگر نرخ بهره را به میزان 25 واحد دیگر افزایش دهد و به 5.5 درصد برساند. در حال حاضر میزان نرخ بهره در آمریکا در محدوده 4.5 تا 4.75 واحد نوسان دارد و موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که نرخ بهره 3 مرتبه در ماه‌های مارس، مه و ژوئن به میزان 25 واحد افزایش یابد و به 5.25 تا 5.5 درصد برسد.

افزایش نرخ بهره، بازده نگهداری دلار را افزایش داده و در شرایطی که از رشد شاخص دلار حمایت می‌کند، زمینه افت بهای کامودیتی‌ها را فراهم می‌کند.