به گزارش اکوایران داده‌های جدید اداره ملی آمار چین نشان از آن دارد که درآمد چینی‌ها در سال 2022 کمترین میزان رشد ظرف 3 دهه اخیر را به ثبت رسانده است.

تعداد مشاغل شهری چین نیز با 8.4 میلیون نفر کاهش به 459 میلیون و 310 هزار نفر رسیده است؛ این اولین سال پس از سال 1962 است که از آمار اشتغال در چین کاسته می‌شود.

ژیوی ژانگ، رئیس شرکت Pinpoint Asset Management در یادداشتی به مشتریان نوشت: کاهش نیروی کار شهری منعکس کننده چالش اقتصادی شدیدی است که چین در سال گذشته با آن روبرو بوده است.

وی کاهش رشد استغالزایی جدید، از دست دادن مشاغل به دلیل همه‌گیری و کاهش سرعت مهاجرت کارگران روستایی به شهرها را از دلایل اصلی این کاهش عنوان کرد.

ژانگ افزود، با این حال، انتظار دارد که اکنون که چین سیاست‌های سختگیرانه صفر کووید را کنار گذاشته است، این روند کاهش نرخ اشتغال ادامه‌دار نشود.

عقبگرد اقتصاد چین در داده‌های خرد و کلان

رشد اقتصادی چین در سال 2022 حدود 3 درصد بود که این رقم یکی از کم‌ترین داده‌های رشد اقتصادی این کشور ظرف حدود نیم قرن اخیر است.  در عین حال داده‌های اداره ملی آمار چین نیز نشان داد که هزینه‌های سرانه به صورت واقعی 0.2 درصد کاهش یافته است. این افت درآمدهای سرانه درحالی در سال 2022 رقم خورد که درآمد سرانه مردم چین در سال 2021 جهشی 12.6 درصدی داشت. در عین حال از زمان ثبت داده‌های درآمد سرانه سالانه از سال 1980، این سومین مرتبه بود که درآمد سرانه در چین کاهش داشت.

داده‌های خرده‌فروشی در چین نیز برای سال 2022 افتی 0.2 درصدی داشت؛ از سال 1968 به بعد تنها یک مرتبه این داده بدتر از افت 0.2 درصدی سال 2022 به ثبت رسیده است.

زو تیانچن، اقتصاددان در واحد اطلاعات اکونومیست، معتقد است: کاهش شدید رشد درآمد برای کم درآمدترین افراد چینی عامل کلیدی است که به تضعیف داده‌های مربوط به هزینه منجر شده است.

قبل از همه‌گیری کرونا در چین، گروه‌های کم درآمد در این کشور، رشدی سریع داشتند، اما در شرایط کنونی درآمد این گروه، به طرز قابل توجهی کاهش یافته و سرعت رشد درآمدی آن‌ها  به نرخی کمتر از سایر گروه‌ها سقوط کرده است. در حالی که پیش از همه‌گیری کرونا، گروه‌های ضعیف سالانه رشد درآمدی 10.1 درصدی داشتند، این نرخ به 5.2 درصد در سال 2022 رسیده است.

 در عین حال درآمد سرانه قابل تصرف در چین برای سال 2022 تنها 2.9 درصد رشد کرد؛ از سال 1989 به بعد تنها یک مورد رشد درآمد سرانه قابل تصرف در چین از این نرخ کمتر بوده است.

به گزارش رویترز درآمد سرانه تنظیم نشده و قابل تصرف چین در سال گذشته به 36883 یوان برابر5310 دلار رسید، در حالی که هزینه سرانه به 24538 یوان افزایش یافت.

مناطق روستایی عملکرد بهتری نسبت به مناطق شهری داشتند، به طوری که درآمد قابل تصرف خانوارهای روستایی در مقایسه با رشد 1.9 درصدی برای ساکنان شهری، 4.2 درصد به صورت واقعی افزایش یافت.