به گزارش اکوایران بازارهای آسیایی هفته منتهی به روز جمعه سوم مارس را با ثبت بازده مثبت برای سرمایه‌گذاران به پایان رساندند. امیدواری نسبت به داده‌های اقتصادی چین و احتمال کاهش شدت سیاست انقباضی ازسوی فدرال رزرو عوامل اصلی ثبت بازده مثبت در بازارهای آسیا بود.

در روز جمعه سوم فوریه شاخص نیکی ژاپن رشدی 1.47 درصدی داشت و 27904 واحد رسید؛ شاخص هنگ‌سنگ نیز با ثبت بازده روزانه 0.7 درصدی به 20575 واحد رسید. اغلب دیگر شاخص‌های اصلی بازار سهام آسیا نیز در این روز بازده مثبتی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند.

چشم‌انتظار نشست حزب کمونیست چین

به گزارش رویترز ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس داده‌های اقتصادی چین بهتر از انتظار اعلام شد. از سویی داده‌های تولید ناخالص داخلی این کشور برای سال 2022 نشان داد که چین موفق به رشد 3 درصدی شده است. این در حالی بود که برخی موسسات معتبر بین‌المللی برآورد می‌کردند که رشد اقتصادی چین در سال جاری به 2.8 درصد برسد.

در عین حال ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس شاخص مدیران خرید تولیدی چین بهتر از انتظار اعلام شد؛ به نحوی که شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید با ثبت عدد 52.6 واحد به بیشترین میزان پس از آوریل 2012 رسید. فرار بخش تولید در چین از رکود به ایجاد امیدواری میان فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا انجامید.

با این وجود نشست حزب کمونیست چین از روز یکشنبه پنجم مارس آغاز می‌شود و در این نشست اهداف اقتصادی این کشور برای سال جدید تعیین خواهد شد. فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به نتایج این نشست امیدوار بوده و انتظار دارند که سیاست‌گذاران چینی به سمت حمایت بیشتر از اقتصاد حرکت کنند.

تحلیلگران بانک Commonwealth استرالیا در یادداشتی اعلام کردند؛ پیش‌بینی می‌کنند که دولت چین برنامه‌ای برای سیاست‌های توسعه‌ای با حمایت از بخش‌های زیرساختی و دارایی ارائه کند.

فد از سیاست انقباضی عقب نشست؟

داده‌های استغال و بیکاری هفتگی در آمریکا مجدد بهتر از انتظار اعلام شد و این موضوع فرضیه شدت گرفتن سیاست انقباضی را شدت بخشید که این خبر سیگنالی منفی برای تمامی بازارهای مالی جهانی به همراه داشت. با این وجود اظهار نظر رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، در خصوص افزایش آهسته و پیوسته نرخ بهره باعث شد تا بازارها به کاهش شدت سیاست انقباضی امیدوار شوند. وی گفت: طرفدار افزایش آهسته و پیوسته نرخ بهره آمریکا است تا ریسک این تصمیم بر اقتصاد محدود شود. اظهار نظرهای وی باعث شد تا سرمایه‌گذاران نفس راحتی کشیده و بازارهای مالی افزایشی شوند.