به گزارش اکوایران اقبال از معاملات فلزات صنعتی در رینگ آتی فلزات در بازارهای جهانی رویگردان شد؛ به نحوی که فلزات پایه ظرف سه روز ابتدایی هفته جاری از روز دوشنبه تا چهارشنبه ششم تا هشتم مارس، عقبگرد نرخ قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساندند.

مس پس از آنکه در هفته قبل با امیدواری نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد از کف قیمتی 2 ماه اخیر خود که در روز 27 فوریه و در محدوده 3.95 دلار به ازای هر پوند فاصله گرفته بود، مجدد وارد مسیر کاهش نرخ شد و در روز چهارشنبه هشتم مارس با نرخ 4 دلار به ازای هر پوند فروش رفت. هدف‌گذاری رشد اقتصادی 5 درصدی از سوی سیاست‌گذاران چینی برای سال جاری میلادی و واهمه از تشدید سیاست انقباضی دولت‌های غربی با توجه به داده‌های تورمی آمریکا و اتحادیه اروپا از مهم‌ترین دلیل دلایل کاهش نرخ فلز سرخ بود.

رشد اقتصادی چین مطابق برآوردها جهش نخواهد یافت

کمیسیون خلق چین در جلسه روز یکشنبه پنجم ماه مارس رشد 5 درصدی در تولید ناخالص داخلی را به‌عنوان هدف اقتصادی این کشور در سال 2023 تعیین کرد؛ هدفی که به مراتب کمتر از انتظار فعالان بازار بود. با این وجود سیاست‌گذاران چینی در این جلسه بر حمایت از بخش ساخت‌وساز با محرک‌های دولتی تاکید کردند. با این وجود این تصمیم زمینه عقبگرد بهای فلزات آهنی و غیرآهنی در بازارهای جهانی را مهیا کرد، به نحوی که تا روز چهارشنبه هشتم ماه مارس بازده هفتگی مس در معاملات آتی کامکس آمریکا به منفی 3.6 درصد رسید.

فروکش ناآرامی در پرو صحت دارد؟

اختلال در عرضه همچنان در بازار فلز سرخ جریان دارد و این موضوع روند افت نرخ مس در بازارهای جهانی را تضعیف می‌کند. درواقع با توجه به داده‌های اقتصادی شرق و غرب، امکان افت بیشتر نرخ در بازار فلز سرخ محتمل بود، اما محدودیت در عرضه این فلز مانع از آن شده است.

پرو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی مس در دنیا ظرف هفته‌های اخیر صحنه بروز ناآرامی سیاسی است. این موضوع روند عرضه محصولات معدنی از این کشور را کند کرده است. با این وجود دولت پرو وعده می‌دهد تا با کاهش اعتراضات خیابانی در این کشور وضعیت عرضه مس و روی در روزهای آینده به روال طبیعی بازگردد. این کشور دومین تولیدکننده معدنی مس و روی در دنیا است.

اسکار ورا، وزیر انرژی و معادن این کشور که به تازگی منصوب شده در مصاحبه‌ای از کاهش اعتراضات در این کشور و بازگشویی کریدور حمل مواد معدنی خبر داد و اضافه کرد ظرف روزهای آینده برداشت مواد معدنی در این کشور از سر گرفته می‌شود.

بازگشت پرو به تولید و عرضه فلز سرخ و فلز روی می‌تواند بخشی از کمبود بازار جهانی از این فلز را مرتفع کند.

استیضاح پدرو کاستیو، رئیس‌جمهور سابق پرو به ایجاد موج بزرگی از اعتراضات مردمی در این کشور منجر شد که ماه‌ها ناآرامی را در این کشور به همراه داشت و در نتیجه آن تولید و عرضه مواد معدنی از معادن به بنادر این کشور مختل شد.