به گزارش اکوایران، بانک UBS AG، تلاش‌های چین برای افزایش استخراج لیتیوم می‌تواند باعث شود تا اواسط دهه جاری بیش از یک سوم تولید و عرضه لیتیوم دنیا را در اختیار گیرد.

این بانک انتظار دارد که میزان تولید لیتیوم چین از معادن تحت اختیار در خاک این کشور و سایر نقاط دنیا از جمله پروژه‌های آفریقا تا سال 2025 به 705 هزار تن در سال برسد؛ این در حالی است که در شرایط کنونی این کشور سالانه 194 هزار تن لیتیوم در سال تولید می‌کند. تحقق تولید سالانه 705 هزار تنی از لیتیوم باعث می‌شود تا سهم چین از تولید این ماده ضروری معدنی در تولید خودروهای الکتریکی به 32 درصد عرضه جهانی آن برسد.

در شرایط کنونی رقابت برای تامین امنیت لیتیوم در بالاترین سطح خود است و کشورهایی از جمله ایالات متحده دسترسی به مواد لازم برای ساخت باتری‌های  الکتریکی را در اولویت توسعه قرار داده‌اند، تا به این ترتیب بتوانند روند دور شدن از سوخت‌های فسیلی را سرعت ببخشند. چین بزرگترین بازار مصرف وسایل نقلیه الکتریکی در دنیا است و بنابراین این کشور بزرگترین بازار تقاضا برای مواد معدنی مصرفی در تولید باتری را دارد.

برآورد افزایش تولید لیتیوم در چین شامل افزایش تولید از مواد مشتق شده‌  لیتیوم شامل لپیدولیت نیز می‌شود. لپیدولیت سنگی لیتیوم‌دار است که اغلب به دلیل بازده کم و هزینه‌های بالای انرژی به عنوان ماده اولیه‌ای با کیفیت پایین و از نظر محیطی نامطلوب نادیده گرفته می‌شود. با این وجود بانک  UBS برآورد مکی‌کند که میزان تولید لپدولیت در چین به 280 هزار تن لیتیوم در سال 2025 برسد.

پکن در حال حاضر اقدام به محدود کردن استخراج غیرمجاز لپدولیت در استان جیانگشی، به‌عنوان یکی از مراکز بزرگ معدنی این کشور کرده است.