به گزارش اکوایران، امروز دوشنبه بیست و سوم اسفند ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با افزایش هزار و 364 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 782 هزار و 995 واحد بالا آمد. 

شاخص کل هم وزن بورس نیز با رشد هزار و 930 واحدی در رقم 541 هزار و 36 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی در سطح 22 هزار و 708 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن  فرابورس  نیز 206 واحد رشد کرد و به رقم 93 هزار و 625 واحد رسیده است. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 343 نماد رشد قیمت داشتند و 297 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 46 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

کاهش خروج پول و فروش حقیقی‌

امروز سرانه فروش کدهای حقیقی به شدت کاهش یافت. در حالی که سرانه فروش حقیقی‌ها در روزهای گذشته به طور میانگین بالاتر از 20 میلیون تومان بود، امروز به 12 میلیون و 900 هزار تومان افت کرد. امروز سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی نیز 25 میلیون و 400 هزار تومان بود. 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی بود و 23 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سباقر (شرکت سیمان باقران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 38 میلیارد تومان بود. 

دی دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای خبنیان، خزامیا و شیران بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، نماد اخابر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و خاورو سصفها در رتبه‌های بعدی بودند.

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای شستا، اخابر و رمپنا بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای فارس، ومعادن و شخارک بزرگان قرمزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای گلدیرا، دماوند و دی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای بپاس، وسپهر و کلر بیشترین اثر کاهنده بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز اردستان بیشترین تراکنش را داشت و شستا و سآبیک در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فروژ و ددانا پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

رشد قیمت فراکابی‌ها 

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای فراکابی افزایش یافت و نمادهای انرژی، بورس، فرابورس و کالا از سبزترین نمادهای بازار در معاملات سه‌شنبه بودند. 

در میان گروه‌های بزرک نیز، در دو گروه پالایشی‌ها و فلزات اساسی تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود. 

بهبود ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 53 هزار و 732 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 40 هزار و 233 میلیارد تومان بود که 75 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

 ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 718 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات سه‌شنبه، 75 نماد صف خرید داشتند و 37 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد 5 درصدی به 305 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 28درصد افزایش یافت و 200 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) با صف خرید 21 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تنوین، نمادهای خزامیا (شرکت زامیاد) و گلدیرا (شرکت صنایع گلدیران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد ثالوند بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای ثرود و خوساز بیشترین صف فروش را داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس