به گزارش اکوایران؛ بازار سرمایه به دلیل اثر پذیری شدیدی که از بازار‌های مالی هم‌جوار خود دارد؛ در شرایطی که تغییرات شدیدی در یک یا چندی از عوامل خارجی مؤثر بر معاملات اوراق صورت پذیر، با کاهش شدید یا افزایش شدید ارزش معاملات و روند ورود و خروج پول حقیقی مواجه می‌شود. دلیل این واکنش نیز به مسئله انتظارات بر می‌گردد. در روز‌هایی که تغییراتی موجب شکل‌گیری انتظارات جدید در بین فعالان بازار سهام می‌شود و در عین حال این انتظارات جدید با احتمال وقوع بالایی از نظر فعالان بازار همراه باشد؛ خرید و فروش سهام به سرعت افزایش می‌یابد.

بازار سرمایه دوطرفه می‌شود

اما در جبهه دیگر؛ برخی مواقع این تغییر عوامل مؤثر دچار سردرگمی معامله‌گران می‌شود و یا آنقدر این تغییرات سنگین به نظر می‌رسد که هر لحظه احتمال اصلاح روند آن وجود دارد. در این شرایط به دلیل تاری چشم‌انداز سرمایه‌گذاری، بازار سهام دچار رکود معاملاتی می‌شود. شرایط این چند روز اخیر نیز به جبهه دوم شباهت دارد. حال فعالان بازار سهام چشم دوخته‌اند تا کور سویی این چشم‌انداز تار را اندکی شفاف کند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۴_۱۸-۰۷-۲۰

روز گذشته از بین صنایع بورس تهران، صنعت مخابرات با 56.9 میلیارد تومان ورود پول حقیقی توانست بیشترین میزان تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی را به ثبت برساند.صنعت فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی با تغییر مالکیت 36.8 میلیارد تومانی دومین ورود پول حقیقی را در بین صنایع به دست آورد و صنعت هتل و رستوران نیز با 28.6 میلیارد تومان ورود پول توانست در جایگاه سوم قرار گیرد. صنایع انبوه‌سازی، سرمایه‌گذاری‌ها، سایر محصولات کانی غیر فلزی و اطلاعات و ارتباطات نیز از صنایعی بودند که در روز گذشته با ورود پول حقیقی بیش از 15 میلیارد تومان کار خود را به پایان رساندند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۴_۱۸-۰۷-۲۰ (2)

از سوی دیگر، صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که در روز اولیه ریزش قیمت دلار به عنوان یک صنعت ریالی با ورود جریان پول حقیقی همراه بود؛ در روند معاملات روز گذشته با 67.3 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را برای دومین روز پیاپی در بین صنایع داشت. پس از صنعت بانک‌ها، صنعت محصولات شیمیایی با 64.3 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه دوم ایستاد و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی نیز با 27.6 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در رتبه بعدی قرار گرفت. صنایع خودرو و ساخت قطعات، محصولات غذایی،فلزات اساسی و سیمان از دیگر صنایعی بودند که روز معاملاتی گذشته را با خروج پول سپری کردند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۴_۱۸-۰۷-۱۸

در میان سهام، نماد‌های اخابر، خاور، سصفها، گلدیرا، وآذر و کسرام با بیشترین میزان ورود جریان پول حقیقی به کار خود پایان دادند و نماد‌های سباقر، دی، خبنیان، خزامیا، شیران، خودرو، شستا و فنفت با بیشترین میزان خروج جریان پول حقیقی مواجه بودند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۴_۱۸-۰۷-۱۹