نماد فاسمین با ارزش بازاری در حدود 17 هزار میلیارد تومانی در گروه فلزات اساسی جای می گیرد از سوی این نماد را می تواند در گروه کانه های با ارزش غیر آهنی نیز جای داد .

سهام این نماد با مالکیت 57 درصدی شرکت توسعه و معادن روی ایران در بازار اول ( تابلوی ) اصلی بورس تهران در حال معامله و داد و ستد است . همچنین شرکت توسعه و معادن روی ایران در بازار سرمایه مالکیت شرکت هایی همچون نماد فسرب با  56درصد مالیکت ، نماد فرآور با 51 درصد مالیکت و نماد کشرق با 17 درصد مالیکت را در اختیار دارد.

محصولات و خدمات شرکت

عمده فعالیت های شرکت را می‌توان به سه بخش تولیدی، بازرگانی و اکتشافی تقسیم نمود. در خصوص بخش های تولید و بازرگانی این شرکت باید اشاره کرد که عمدتا شمش روی، کنسانتره سرب، کنسانتره روی خام و شمش سرب در شرکت تولید شده و در بازار های مختلف اعم از داخلی و خارجی به فروش می‌رسند. همچنین مبنای قیمت گذاری آن نیز تابعی از قیمت های جهانی (LME) و قیمت دلار است. فعالیت های اکتشافی نیز از جمله مزیت های این شرکت است. چرا که برای تامین مواد خام، خودکفا بوده و نیازی به خرید از شرکت های دیگر ندارد.

وضعیت صنعت روی در ایران

ایران رتبه چهارم تولید ماده معدنی سرب و روی را در آسیا پس از چین، قزاقستان و هند دارد. همچنین ششمین کشور تولیدکننده شمش روی در آسیاست. با وجود آنکه بیش از 9 درصد ذخایر خاک سرب و روی کل جهان در ایران قرار دارد، سهم تولید و صادرات کشور حدود یک درصد کل تولیدات و صادرات جهانی است.

جایگاه شرکت کالسیمین در صنعت روی ایران

شرکت کالسیمین از مجموع 599.37 تن، مقدار 126.30 تن شمش روی و 473.7 تن از محل کنسانتره ارسالی، شرکت ذوب روی بافق را دردوره مالی منتهی به 30 آذر ماه 1401 تولید نموده است. شرکت کالیسمین مهم ترین اهداف خود را  دستیابی به تولید روزانه 108 تن شمش روی سالانه 40000 تن و دستیابی به تولید سبز می داند.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 15 میلیون ریال بود. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در تاریخ 21 اسفند 1401، از مبلغ 600 میلیارد تومان به‌ مبلغ 2400  میلیارد تومان از محل سود انباشته به ثبت رسیده است.

روند فروش ماهانه فاسمین

فاسمین توانست در مجموع در سال مالی 1401 مبلغ 4590 میلیارد تومان بفروشد. روند فروش ماهانه فاسمین نشان می دهد که در سه ماهه ابتدایی سال 1401 بهترین فروش خود را در خرداد ماه با رقم 938 میلیارد تومانی رقم زده است. اما این رکورد خوب دوام زیادی نداشت و با رویه نزولی همراه شد تا در نهایت توانست جهش قیمتی خوبی را در آذر ماه، با فروش 1135 میلیارد تومانی به ثبت برساند. فاسمین در دی ماه با افت شدید مواجه شد اما در بهمن ماه  1401 موفق به فروش 473 میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 137 درصدی داشته است.

 

فاسمین2

 

سود خالص و ناخالص فاسمین

نماد شرکت کالسیمین در سه ماهه ابتدایی سال 1401 به فروش 1 هزار و 250 میلیارد تومانی دست پیدا کرده است که که با حاشیه سود خالص 56 درصدی به سود خالص 698 میلیارد تومانی رسیده .

فاسمین در سه ماهه دوم سال هم در میزان فروش با کاهش مواجه شده است و هم در میزان سود خالص به طوریکه این شرکت در تابستان 1401 با کاهش حاشیه سود خالص از 56 درصد به 34 درصد به رقم 350 میلیارد تومان سود خالص دست یافت تا در نهایت در مجموع شش ماه ابتدایی سال سود خالص یک هزار و 48 میلیارد تومانی را شناسایی کرده باشد.

اما این شرکت رکورد فروش خود را برای چند دوره فصلی اخیر در پاییز شکست و با فروش 1 هزارو 716 میلیارد تومانی بیشترین میزان فروش فصلی از پاییز سال 1401 تا کنون را به دست آورد.

اما این تمام ماجرا برای فاسمین نبود و این شرکت نتوانست حاشیه سود خالص خود را به ارقام پاییز سال گذشته برساند. حاشیه سود خالصی که در پاییز سال 1401 در حوالی 70 درصد ثبت شده است.

این شرکت در نهایت با فروش خوب پاییزی خود و با حاشیه سود خالص و ناخالص حدودی 40 درصدی 691 میلیارد تومان دیگر سود خالص شناسایی کرد تا برای 9 ماهه سال مالی 1401 خود هزارو 740 میلیارد تومان سود کنار بگذارد. تا هم سطح فروش بهاره خود را حفظ کرده باشد و هم جبران افت فصل گرم سال باشد.

نرخ رشد درآمد های این شرکت نشان می دهد که در پاییز با رضد 68 درصدی در درآمد های عملیاتی همراه شده است و در سود خالص نزدیک به 100 درصد رشد را تجربه کرده است که این رویه از زمستان سال پیش با افت همراه بوده است و فاسمین با فروش ها خوب خود باز هم به سطح فروش زمستان 1400 که به واسطه افزایش نرخ ها ناشی از جنگ اوکراین بود باز خواهد گشت.

 

 

فاسمین