به گزارش اکوایران؛ بورس تهران روز گذشته با شرایط خاصی همراه بود. معاملات روز شنبه حکایت از کاهش حجم فروشنده‌ها و افزایش شدید خریداران داشت. این روند معاملات باعث شد تا ارزش معالات خرد نیز به 10 هزار و 845 میلیارد تومان برسد و شاخص کل بورس تهران افزایش تراز 84 هزار و 758 واحدی را تجربه کند. افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن در روز 27 اسفند ماه، کمتر از شاخص کل بود که نشان دهنده رشد قیمت بیشتر در میان نماد‌های سنگین به نسبت نماد‌های سبک است.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۸_۱۶-۴۴-۴۴

با وجود خروج اندک پول حقیقی از برخی از صنایع، روند ورود پول حقیقی نیز از تغییرات شاخص‌ها پیروی داشت و صنایع سنگین و نماد‌های شاخص‌ساز با ورود پول حقیقی مواجه شدند. نکته قابل تأمل جریان پول حقیقی صنایع در معاملات روز گذشته این بود که هیچ صنعتی بیش از 15 میلیارد تومان خروج پول نداشته و چهار صنعت با ورود پول بیش از 100 میلیارد تومانی مواجه بودند.

صنعت فرآورده‌های نفتی در روز معاملاتی اخیر 166 میلیارد تومان ورود پول داشت که بیشترین میزان را در میان صنایع بورسی به ثبت رساند. صنعت فلزات اساسی با تغییر مالکیت 161 میلیارد تومانی دومین ورود پول حقیقی را در بین صنایع به دست آورد و صنعت محصولات شیمیایی نیز با 137.2 میلیارد تومان ورود پول توانست در جایگاه سوم قرار گیرد. صنایع شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه‌های فلزی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز از صنایعی بودند که در روز گذشته با ورود پول حقیقی بیش از 60 میلیارد تومان کار خود را به پایان رساندند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۸_۱۶-۴۴-۴۷

از سوی دیگر، صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی در روند معاملات روز گذشته با 13.1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را در بین صنایع داشت. پس از صنعت بیمه، صنعت کاشی و سرامیک با 9.9 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه دوم ایستاد و صنعت استخراج زغال‌سنگ نیز با 6.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در رتبه بعدی قرار گرفت. صنایع خدمات فنی و مهندسی، ماشین‌آلات و تجهیزات، سایر واسطه‌گری‌های مالی و زراعت از دیگر صنایعی بودند که روز معاملاتی گذشته را با خروج پول سپری کردند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۸_۱۶-۴۴-۴۵

در میان سهام، نماد‌های شستا، شپنا، فملی، ذوب، خساپا و پترول با بیشترین میزان ورود جریان پول حقیقی به کار خود پایان دادند و نماد‌های خبنیان، وبانک، ساوه، خزامیا، دلر، سفارس و وغدیر با بیشترین میزان خروج جریان پول حقیقی مواجه بودند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۸_۱۶-۴۴-۴۶