به گزارش اکوایران، در حالی دومین دهه از سومین ماه سال 2023 به پایان رسید که سنگ‌آهن روند قیمتی نسبتا مطلوبی را در این بازه زمانی طی کرده، به‌نحوی که می‌توان از این محصول به‌عنوان برنده محصولات صنعتی ظرف فصل ابتدایی سال جدید میلادی یاد کرد.

در شرایطی که عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به آینده اقتصاد جهانی با سیگنال‌های متعدد از شرق و غرب باعث شد تا بازارهای کالایی از ابتدای ماه مارس وارد مسیر افت نرخ شوند، امیدواری به بهبود فعالیت ساخت‌وساز در چین با حمایت دولت این کشور از این حوزه باعث شده است تا سنگ‌آهن همچنان در مسیر رشد قیمت باقی بمانند.

به این ترتیب در حالی که نفت خام آمریکا ظرف 80 روز ابتدایی سپری شده از سال 2023 با افت نرخ 8 درصدی در محدوده 66 دلار به ازای هر بشکه نوسان دارد؛ سنگ‌آهن وارداتی به چین رشدی 12 درصد داشته و از 117 دلار و 65 سنت در ابتدایی ژانویه 2023 به 132 دلار به ازای هر تن رسیده است.

اغلب کامودیتی‌ها ظرف هفته‌های ابتدایی سال 2023 در مسیر رشد نرخ نوسان داشتند؛ عقب‌نشینی چین از سیاست کرونا صفر و امیدواری به بازگشت نسبتا سربع اقتصاد این کشور به مسیر رشد در سال جدید میلادی و احتمال عقب‌نشینی فدرال رزرو از رشد بیشتر نرخ بهره در سال جدید، دلایل اصلی این رشد قیمت‌ها بود. اگرچه سیاست‌گذاران چینی به واقع سیاست کرونا صفر را در سال 2023 کنار گذاشتند، اما سایر امیدواری‌ فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به بازگشت اقتصاد جهانی به مسیر رشد در سال 2023 محقق نشد و به این ترتیب از نیمه فوریه، فلزات وارد مسیر کاهش قیمت شدند، که البته سنگ‌آهن و فولاد از این روند افت نرخ در امان ماندند.

چین سنگ‌آهن و فولاد را ناامید نکرد

در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند، چین رشد اقتصادی بیش از 6 درصدی را برای سال 2023 هدفگذاری کند، حزب کمونیست این کشور تحقق رشد 5 درصدی در تولید ناخالص داخلی را به عنوان هدف اقتصادی این کشور در نظر گرفت. انتشار این خبر باعث شد تا فعالان بازارهای کالایی از رشد محسوس تقاضا برای مواد اولیه صنعتی از سوی چین ناامید شوند و این موضوع سیگنال کاهشی برای بازارهای کالایی به همراه داشت. با این وجود حزب کمونیست چین در جلسه سیاست‌گذاری اقتصادی برای این کشور وعده حمایت جدی از بخش ساخت‌وساز را داد. این موضوع  باعث شد تا محصولات زنجیره آهن و فولاد در چین از روند افت نرخ کالایی‌ها در امان بمانند.

سیگنال‌های ناامیدکننده غربی بر بازار سنگ‌آهن کارگر نشد

امیدواری نسبت به کاهش شدت سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو با توجه به فروکش رشد تورم در آمریکا، موضوعی دیگری بود که از رشد بهای کامودیتی‌ها ظرف هفته‌های ابتدایی سال 2023 حمایت کرد. با این وجود اعضای فدرال رزرو در میانه فوریه از احتمال چسبندگی قیمت‌ها سخن گفته و احتمال دادند که رویه رشد نرخ بهره در سال جدید فراتر از انتظار ادامه یابد. این اظهار نظرها در کنار انتشار داده‌های مثبت از اشتغال آمریکا که دست فدرال رزرو را برای رشد بیشتر نرخ بهره باز می‌گذاشت باعث شد تا فعالان بازارهای کالایی مجدد دچار واهمه شده و از قیمت فلزات کاسته شود.

با این وجود انتشار خبر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در نیمه ماه مارس و احتمال سرایت دومینیو وار این روند ورشکستگی به سایر بانک‌های ایالات متحده باعث شد تا فعالان بازار مجدد نسبت به عقب‌نشینی فدرال رزرو از رشد بیشتر نرخ بهره امیدوار شوند، با این وجود این امیدواری پتانسیل رشد نرخ در بازارهای کالایی را نداشت. ورشسکتگی دومینو وار بانک‌های آمریکایی و بروز بحران مالی در بزرگترین اقتصاد جهانی زنگ خطر جدی برای دنیا است. اگرچه سیاست‌گذاران آمریکا وعده حمایت از اقتصاد و جلوگیری از بروز بحران را داده‌اند، اما فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا ترجیح می‌دهند در این شرایط از حضور در بازارهای پرریسک خودداری کرده و به سمت خرید طلا به عنوان دارایی امن بروند. به این ترتیب در سومین هفته از ماه مارس نیز فلزات صنعتی با خروج سرمایه و کاهش بازده مواجه شدند. در این میان سنگ‌آهن و فولاد از این جریان افت نرخ قسر در رفتند. چین بزرگترین بازار مصرف سنگ‌آهن و فولاد در دنیا است، در این شرایط اگرچه اغلب کامودیتی‌ها گوش‌ به زنگ اخبار اقتصادی آمریکا به‌عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی هستند، اما تا زمانی که چشم‌انداز بخش ساخت‌وساز در چین مثبت باشد، سنگ‌آهن و فولاد می‌توانند بی‌توجه به سایر بازارها در مسیر رشد نرخ قدم بردارند.