به گزارش اکوایران، افزایش آمار مبتلایان به کرونا در چین و پافشاری دولت این کشور برای کنترل کامل شیوع این ویروس سیگنال‌های منفی و اثرگذار بر بازار سنگ‌آهن در آخرین روزهای سال 2021 بود که رمق صعود را از این بخش گرفت. در حال حاضر بخش قابل توجهی از کشورهای دنیا با شیوع گسترده امیکرون روبرو هستند و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ با این وجود در شرایطی که اغلب کشورها به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری به سراغ آغاز قرنطینه‌های سختگیرانه نرفته‌اند، دولت پکن بر سیاست کنترل کامل ویروس کرونا تاکید داشته و از این منظر قرنطینه‌های سختگیرانه در مناطقی از این کشور که با شیوع این ویروس روبرو می‌شوند اجرایی می‌شود. سیاست‌های حفاظتی دولت چین برای جلوگیری از شیوع کرونا باعث شده تا محدودیت‌های در تردد افراد و محصولات به وجود آید که این موضوع می‌تواند بر روند بازار آهن و فولاد این کشور و دنیا اثرگذار شود.   

عقبگرد تولید فولاد جهانی با محوریت آسیا و خاورمیانه

انتشار آمار تولید فولاد چین و دنیا در ماه نوامبر موضوعات دیگری است که بر بازار آهن و فولاد اثرگذار شد. هفته گذشته انجمن جهانی فولاد میزان تولید فولاد خام جهان در ماه نوامبر را منتشر کرد. براساس گزارش این انجمن ظرف ماه نوامبر امسال برابر 143 میلیون و 300 هزار تن فولاد در دنیا تولید شد که این رقم 9.9 درصد کمتر از میزان تولید فولاد جهان در نوامبر 2020 بود. بیشترین افت میزان تولید فولاد جهان در ماه نوامبر مربوط به کشورهای آسیا و اقیانوسیه بود که ظرف این بازه زمانی 15.5 درصد از میزان تولید کشورهای این منطقه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاسته شد. در عین حال در این بازه زمانی 5.3 درصد از میزان تولید فولاد چین در کشورهای خاورمیانه نسبت به نوامبر 2020 کاسته شد.

برخلاف رویه کاهش تولید فولاد در کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه، بر میزان تولید فولاد خام در آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و کشورهای حوزه CIS در این ماه افزوده شد. هر چند که در مجموع میزان اثرگذاری آمارهای کاهش تولید به مراتب قوی‌تر از آمارهای رشد تولید فولاد بود و به این ترتیب از میزان تولید فولاد جهان در سال 2021 کاسته شد.

چینی‌ها پایبند به سیاست کاهش تولید فولاد باقی ماندند

چین در ماه نوامبر نیز سردمدار افت تولید فولاد بود به‌نحوی که میزان تولید فولاد این کشور ظرف ماه نوامبر به 69 میلیون و 300 هزار تن رسید که این رقم نسبت به میزان تولید فولاد چینی‌ها در نوامبر 2020 حدود 22 درصد کمتر بود.

در عین حال ظرف 11 ماه ابتدایی سال 2021 برابر 946 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام در چین تولید شده که این رقم 2.6 درصد کمتر از میزان تولید فولاد خام چین در مدت مشابه در سال 2020 بود. با وجود کاهش قابل ملاحظه تولید فولاد در چین و دنیا  ظرف نیمه دوم سال 2021 این بازار با صعود نرخ روبرو نشد. همزمانی کاهش تولید با کاهش تقاضای داخلی چین برای شمش و محصولات فولادی به دلیل با بحران مالی شرکت‌های سازنده ملک در این کشور باعث شد تا بازار فولاد با عدم تعادل روبرو نشده و از این منظر جهشی در قیمت شمش و محصولات فولادی رخ ندهد.

سنگ‌آهن اولین بازنده تضعیف فولاد

کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا اکونومیکس، در یادداشتی گفت: استمرار روند کاهش تولید فولاد چین در ماه نوامبر علی‌رغم رفع محدودیت‌های برقی می‌تواند نشان از تثبیت سیاست افت تولید در سطوح کمتر برای سال آینده باشد. در عین حال که از میزان تولید فولاد چین در ماه نوامبر کاسته شد، برآورد می‌شود که میزان تقاضا برای فولاد این کشور متاثر از داده‌های ساخت و ساز ضعیف بوده باشد.

کاهش تولید فولاددنیا ظرف 11 ماه ابتدایی سال 2021 نسبت به مدت مشابه در سال قبل، به تضعیف بازار سنگ‌آهن به دلیل افت تقاضا منجر شد. به این ترتیب باید اذعان کرد که سنگ‌آهنی‌ها بیشترین ضرر را از تغییر رویه بازار فولاد ظرف سال 2021 دیدند. این در حالی بود که این بخش ظرف نیمه ابتدایی سال 2021 روزهای خوشی را سپری کرده بود و به رکوردهای تاریخی دست یافته بود. با این وجود تغییر رویه چین در زمینه تولید فولاد باعث شد تا روزهای خوش سنگ‌آهنی‌ها ادامه‌دار نشود.