به گزارش اکوایران، گندم از کف قیمت 20 ماه اخیر خود که در روز 23 مارس و در محدوده 6.6 دلار به ازای هر بوشل به ثبت رسیده بود، فاصله گرفت و روز سه‌شنبه 28 مارس در معاملات آتی بورس شیکاگو با نرخ 7.02 دلار به ازای هر بوشل معامله شد.

در حالی که احتمال افزایش برداشت گندم در سال زراعی جدید، استمرار توافق میان روسیه و اوکراین برای پابرجا ماندن کریدور امن تجاری صادرات غلات و کاهش بهای نهاده‌های انرژی از سقوط بهای گندم در بازارهای جهانی ظرف هفته‌های اخیر حمایت می‌کرد، انتشار اخباری مبنی بر توقف صادرات گندم از روسیه با نرخ‌های فعلی زمینه رشد بهای این محصول غذایی استراتژیک را فراهم کرد.

به این ترتیب در حالی که بهای گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف بازه سالانه کاهشی 12.2 درصدی و در بازه ماهانه افتی 1.7 درصدی داشته است، در بازه هفتگی به میزان 2.13 درصد بر نرخ آن افزوده شده است.

روزنامه تجاری ودوموستی روسیه روز جمعه 24 مارس به نقل از دو منبع ناشناس گزارش داد که روسیه درصدد است پس از کاهش شدید قیمت جهانی غلات ظرف هفته‌های اخیر، صادرات گندم و روغن آفتابگردان از این کشور را محدود کند. اما بررسی‌های رویترز نشان داد که روسیه فعلا چنین برنامه‌ای ندارد. سیاست‌گذاران روسیه فعلا تنها به صادرکنندگان توصیه می‌کنند که از صادرات گندم با نرخی که به زیان کشاورزان منجر شود، خودداری کنند. یکی از منابعی که رویترز با آن‌ها گفت‌وگو داشت، مدعی شد روسیه به صادرکنندگان خود توصیه کرده است تا اطلاع ثانوی، محصول گندم خود را با نرخی کمتر از 275 دلار به ازای هر تن به فروش نرسانند. این نرخ براساس هزینه فعلی تولید و برداشت گندم در این کشور تعیین شده است.

روسیه صادرکننده برتر گندم در دنیا است؛ میزان تولید گندم در این کشور در سال زراعی 2022 به رکورد 153 میلیون و 800 هزار تن رسید؛ دولت روسیه، پیش از این کشاورزان این کشور را وارد به افزایش صادرات به منظور خالی کردن سیلوهای خود کرده بود، تا فضا برای ذخیره‌سازی محصول جدید در سال زراعی 2023 داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که روسیه در سال جاری بالغ بر 60 میلیون تن گندم به بازارهای جهانی عرضه کند.

حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، با واهمه از کاهش عرضه غلات به بازارهای جهانی زمینه اوج‌گیری بهای این محصولات را فراهم کرد و باعث شد تا رکوردهای جدید قیمتی در بازار گندم به ثبت برسد. روسیه و اوکراین جزو بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول هستند. حمله روسیه به اوکراین زمینه اوج‌گیری بهای غلات در بازارهای جهانی را برای چندین ماه فراهم کرد؛ اما در پی توافق روسیه و اوکراین برای ایجاد کریدور امن تجاری صادرات غلات، از نرخ این محصولات در بازارهای جهانی کاسته شد. به نحوی که در شرایط کنونی هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو با نرخ 7 دلار به ازای هر بوشل به فروش می‌رود؛ رکورد تاریخی فروش این محصول در این بازار مربوط به هفدهم ماه مه سال گذشته می‌شود که این محصول با نرخ 12.7 دلار به ازای هر بوشل به فروش رفت.

اگرچه زمان توافق روسیه و اوکراین برای ایجاد کریدور امن تجاری به پایان رسیده است، اما کیف و مسکو تایید کرده‌اند که قرارداد فی‌مابین این دو کشور برای حمل غلات از مسیر بندر سیاه ادامه‌دار می‌شود. البته زمان این توافق مشخص نیست و این موضوع باعث شده تا نگرانی‌های هر چند اندکی در خصوص زمان عرضه گندم اوکراین به بازار وجود داشته باشد که این موضوع نیز حامی رشد قیمت‌ این محصول است.