به گزارش اکوایران؛ بازار سهام در سال 1401 تابستان سختی را پشت سرگذاشت. روند معاملات در این فصل با کاهش ارزش معاملاتی روزانه و خروج روز افزون پول حقیقی همراه بود که باعث شد تا تراز شاخص صنایع مشابه سایر شاخص‌های سهامی ریزش کنند.

تیر ماه 1401 شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران به ترتیب کاهش تراز 4.4 درصدی و 4.6 درصدی داشتند و ملکردی مشابه را به ثبت رساندند. در این ماه تنها صنعت فرآورده‌های نفتی از میان 12 صنعت بزرگ بازار سهام با رشد تراز همراه بود و شاخص یازده صنعت دیگر کاهش تراز داشتند. صنعت فرآورده‌های نفتی در تیر ماه 2.2 درصد رشد تراز شاخص داشت و صنعت مواد دارویی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز با افت تراز کمتر از 2 درصد عملکرد نسبی بهتری را تجربه کردند.

صنایع بورسی در فصول سال 1401؛ بازدهی شاخص صنایع در بهار

از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با سخت شدن شرایط فروش صادراتی فولاد در تابستان به مشکل خورد و همین مسئله در قیمت سهام این شرکت‌ها و در نهایت تغییرات تراز شاخص این صنعت نمایان شد و بیشترین کاهش تراز شاخص در این ماه با 9.6 درصد افت به صنعت فلزات اساسی تعلق گرفت. پس از این صنعت نیز شاخص صنعت سیمان که در بهار با رشد قابل توجه‌ای همراه بود؛ بیشترین کاهش تراز شاخص را داشت و با افت 8.2 درصدی مواجه بود.

مرداد از تیر ماه برای بازار سهام ریزش کمتری به همراه داشت. در این ماه شاخص کل بورس تهران 3.2 درصد افت تراز داشت و شاخص کل هم‌وزن بورس با افت 1.6 درصدی مواجه بود. در این ماه ۳ از ۱۲ صنعت بزرگ بازار با رشد تراز پیش رفتند و دو صنعت نیز کاهش تراز بیش از 10 درصدی داشتند.

شاخص صنایع خودرو، بانک‌ها و زراعت در مرداد ماه 1401 به ترتیب 9.4 درصد، 7.4 درصد و 3.4 درصد رشد تراز داشتند و از سوی دیگر صنایع فرآورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی به ترتیب با 10.8 درصد و 15.1 درصد ریزش تراز بیشترین افت را پشت سر گذاشتند.

 در شهریور ماه روند معاملات در اوج رکود قرار داشت اما تفاوت بازدهی سهام و صنایع سبک و سنگین بازار افزایش یافت. این مسئله در اختلاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در این ماه مشهود بود. شاخص کل بورس تهران در شهریور ماه 1401 افت تراز 4.9 درصدی داشت در حالی که شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در این ماه تنها 4 دهم درصد کاهش تراز داشت.

شاخص صنعت زراعت در میان 12 صنعت محوری بازار سهام تنها شاخص صنعتی بود که در شهریور سال گذشته بازدهی مثبت داشت و با رشد 6.9 درصدی به کار خود پایان داد. دو صنعت سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات غذایی نیز از جمله صنایعی بودند که در این ماه کاهش تراز شاخص کمتر از 2 درصد داشتند. از سمت دیگر نیز در این ماه بیشترین کاهش تراز به صنایع خودرو، استخراج کانه‌های فلزی و بانک‌ها به ترتیب با 8.8 درصد، 9.2 درصد و 12.7 درصد ریزش تعلق گرفت.

در نهایت می‌توان تابستان 1401 را برای صنایع فلز محور، بانکی‌ها و سیمانی‌ها سخت تر ارزیابی کرد در حالی که صنعت زراعت تنها صنعتی بود که از میان 12 صنعت محوری بورس تهران با بازدهی مثبت تابستان را به پایان برد.

IMG_20230401_205540_412