به گزارش اکوایران، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید در چین برای ماه مارس برابر 51.9 واحد و شاخص مدیران خرید Caixian که عمدتا بر صنایع کوچک و متوسط که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و در مناطق بندری چین نیز واقع شده است برای ماه مارس برابر 50 واحد اعلام شد. در حالی هر دو شاخص بالاتر از سطح رکود یعنی 50 واحد اعلام شده‌اند که از میزان آن‌ها نسبت به ماه فوریه کاسته شده و این موضوع زنگ خطر احتمال بازگشت رکود به بازار را به صدا در می‌آورد.

شاخص مدیران خرید Caixian برای 9 ماه از سال 2022 در نرخی کمتر از 50 واحد یعنی سطح رکود قرار داشت؛ این شاخص در اولین ماه از سال 2023 نیز نتوانست از مرز رکود عبور کند، اما برای ماه فوریه با امیدواری نسبت به بازگشت تقاضا از سطح 50 واحد عبور کرد و برابر 51.6 واحد اعلام شد. اما در ماه مارس در شرایطی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند این شاخص به 51.7 واحد برسید، برابر 50 واحد اعلام شد.

اما شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید در چین برای ماه مارس برابر 51.9 واحد اعلام شد که اگرچه این شاخص نیز کمتر از میزان آن در ماه فوریه بود؛ اما بالاتر از برآورد اقتصاددانان بود.

اگرچه قرار گرفتن هر دو شاخص مدیران خرید بخش تولید بالاتر از سطح رکود خبری خوش برای فعالین بخش صنعت در دنیا و معامله‌گران کامودیتی‌ها است، اما انتشار این داده‌ها کمتر از ماه فوریه بیانگر آن است که تولیدکنندگان به بهبود تقاضا برای محصولات تولیدی خود امید چندان دیگری ندارند.

درحالی که عقب‌نشینی سیاست‌گذاران چینی از اجرای قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور پس از اعتراضات مردم این کشور در هفته‌های پایانی سال 2022 باعث شد تا صنایع چینی به رشد تقاضا امیدوار شده و ظرف هفته‌های ابتدایی امسال بر میزان تولید محصولات خود بیفزایند، بروز بحران مالی در برخی بانک‌های آمریکایی و احتمال سرایت آن به سایر بانک‌های دنیا با ایجاد واهمه از بروز بحران مالی در دنیا و فروکش تقاضا در بازارهای کالایی و تضعیف بازارهای صادراتی چینی‌ها باعث شد تا از میزان فعالیت تولیدی در واحدهای صنعتی چین به خصوص شرکت‌های کوچکتر بخش خصوصی کاسته شود.

شاخص مدیران خرید Caixian بر صنایع کوچک و متوسطی که در بنادر این کشورفعال هستند، تمرکز دارد؛ بنابراین تضعیف بخش صادرات بر این شاخص تاثیر بیشتری برجای می‌گذارد.

البته در شرایط کنونی همچنان سیاست‌گذاران چینی به دنبال حمایت از توسعه فعالیت ساخت‌وساز و زیرساخت در این کشور بوده و محرک‌های متعددی را در این زمینه نیز وضع کرده‌اند. این محرک‌ها می‌تواند تا حد زیادی جبران افول بخش تقاضای صادراتی برای کامودیتی‌ها را داشته باشد.