به گزارش اکوایران سقوط یکباره بهای لیتیوم، شرکت‌های چینی را بر آن داشته است تا تولید مواد کلیدی باتری را در این کشور مهار کنند. نشریه چینی The Paper به نقل از یک فرد ناشناس گزارش داد که برخی از تولیدکنندگان لیتیوم در شهر ییچون- Yichun در استان جیانگشی چین، از جمله دو تولیدکننده عمده، در پی عقبگرد بهای لیتیوم در بازارهای جهانی ظرف سال 2023 نسبت به کاهش استحصال لیتیوم کربنات اقدام کرده‌اند تا به این ترتیب از زیان جلوگیری کنند. به گزارش بلومبرگ شهر ییچون واقع در شرق چین تولید 11 درصد از کل لیتیوم کربنات این کشور در سال 2022 را به خود اختصاص داده بود.

افزایش قیمت لیتیوم کربنات در بازارهای جهانی پس از سال 2020 و همزمان با شیوع کرونا در دنیا باعث شد تا واحدهای تولیدی متعددی در چین برای استحصال لیتیوم کربنات شکل بگیرد. این صعود قیمتی به رونق استحصال لیتیوم کربنات در شهر ییچون در چین از سنگ‌ کم‌عیار لیپدولیت نیز منجر شد. اما نگرانی در خصوص بروز مازاد عرضه در بازار لیتیوم کربنات با رشد تولید و کاهش تقاضا برای خودروهای برقی باعث شد تا از تب و تاب قیمتی لیتیوم کربنات در بازار جهانی کاسته شود، به نحوی که در شرایط کنونی این محصول با افت نرخی 63 درصدی نسبت به رکورد قیمتی آن در ماه نوامبر مواجه است.

397209793

سوزان زو، تحلیلگر ریستاد انرژی، معتقد است کاهش استحصال و پالایش لیتیوم کربنات در شهر ییچون چین می‌تواند مانع  عقبگرد بیشتر بهای این محصول شده و از تثبیت نرخ آن در کوتاه مدت حمایت کند.

داده‌های شرکت آسیایی متال نشان می‌دهد که قیمت‌های کربنات لیتیوم در روز پنج‌شنبه ششم آوریل پس از طی یک دوره 16 روزه افت نرخ متوالی، بدون تغییر در محدوده 217 هزار 500 یوآن به ازای هر تن برابر 31 هزار و 613 دلار در هر تن باقی ماند.

اگرچه لیتیوم کربنات ظرف 5 ماه اخیر حدود 63 درصد از ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست داده‌است، اما همچنان نرخ فروش آن بالاتر از میانگین نرخ بلند مدت آن است.

سوزان زو می‌گوید اگرچه کاهش عرضه می‌تواند مانع استمرار رالی سقوط نرخ در این بازار شود، اما بهبود قیمتی نیاز به بازگشت تقاضا دارد که بعید است این موضوع ظرف ماه‌های پیش‌رو رقم بخورد.

دو شرکت بزرگ تولیدکننده لیتیوم در چین یعنی Ganfeng Lithium Group Co و Tianqi Lithium Corpکه هر دو در سال 2022، درآمدی بی سابقه کسب کردند، هفته گذشته اعلام کردند که کمبود مواد مصرفی در تولید باتری در دنیا کاهش می‌یابد. با این وجود برخی موسسات معتبر بین‌المللی نسبت به سقوط بهای لیتیوم کربنات هشدار داده و معتقدند این افت نرخ می‌تواند با تضعیف تولید در بلند مدت بر روند اینب زاار اثر منفی برجای بگذارد.