به گزارش اکوایران، صعود نرخ لیتیوم در بازار داخلی چین پس از اتمام تعطیلات سال نوی چینی به میزانی قابل توجه بود که فعالان این بازار را شگفت‌زده کرد. بخشی از این رشد قیمت به توقف تولید لیتیوم در این کشور همزمان با تعطیلات سال نوی چینی مربوط بود؛ اما با بازگشت فعالان این بخش به مدار تولید نیز همچنان لیتیوم مسیر رشد نرخ خود را ادامه داد.

به گزارش فست مارکت با وجود آغاز به کار تولیدکنندگان لیتیوم در چین، همچنان  عرضه این محصول محدود بوده و این موضوع از رشد قیمتی این فلز حمایت می‌کند.

صعود 50 درصدی بهای لیتیوم

قیمت لیتیوم‌‌کربنات در چین تا اواسط فوریه به 426 هزار و 500 یوان در هر تن افزایش یافت که این رقم نسبت به نرخ معامله آن در ابتدای سال 2022 رشدی 50 درصدی داشته است. به این ترتیب افزایش تقاضا و کسری عرضه به صعود 50 درصدی نرخ این محصول ظرف بازه زمانی 6 هفته‌ای شده است.

Untitled

افزایش تولید خودورهای برقی حامی رشد نرخ

طبق اطلاعات Adamas Intelligence، در دسامبر 2021 رکورد تولید باتری خودروهای برقی در دنیا شکسته شد؛ میزان تقاضای کربنات لیتیوم برای تولید باتری‌ها در ماه دسامبر 2021 معادل 25 هزار و 921 تن بود که این رقم نسبت به میزان تقاضا برای این ماده اولیه نسبت به دسامبر 2020 رشدی 68 درصدی و نسبت به نوامبر 2021 رشدی 31 درصدی داشت. بنابراین تمایل دنیا به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش تولید خودروهای الکتریکی صعود نرخ این محصول را به دنبال داشته است.  

بر اساس آمارهای Adamas Intelligence، فروش جهانی خودروهای برقی در سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد افزایش یافت.

کسری عرضه ادامه‌دار می‌شود

فروش خودروهای الکتریکی در چین ظرف سال 2021 با  157 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 3.2 میلیون دستگاه رسید؛ در عین حال برآورد می‌شود که چینی‌ها متقاضی خرید بیش از 5 میلیون خودروی الکتریکی در سال 2022 باشند. تولید این تعداد خودروی الکتریکی می‌تواند عرضه و تقاضا برای لیتیوم را در بازارهای جهانی برهم بزند. در این شرایط Mineral Intelligence برآورد می‌کند که در سال 2022 بازار با کمبود 26 هزارتنی لیتیوم روبرو شود. در عین حال برآورد می‌شود که میزان کسری لیتیوم تا سال 2022 به 300 هزار تن برسد، چرا که بعید به نظر می‌رسد معدنکاران این حوزه بتوانند مطابق افزایش تقاضا بر تولید خود بیفزایند.