بازده شاخص‌های اصلی وال‌استریت ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به روز جمعه هفتم آوریل مثبت شد؛ به نحوی که در روز پایانی هفته برابر 0.18 درصد بر ارزش داوجونز،  0.25 درصد بر ارزش  S&P500 و 0.09 درص بر ارزش نزدک افزوده شد. بازده ماهانه این سه شاخص اصلی وال‌استریت نیز رشد مناسبی را ثبت کرد به نحوی که 2.28 درصد بر ارزش داوجونز، 3.08 درصد بر ارزش S&P500 و 7.03 درصد بر ارزش نزدک افزوده شده است. در بازه هفتگی شاخص داوجونز رشدی 0.81 درصدی و شاخص S&P500 افزایشی 0.14 درصدی داشت، اما از ارزش شاخص نزدک به میزان 0.81 درصد کاسته شد.

فدرال رزرو از رشد نرخ بهره عقب‌نشینی می‌کند؟

به گزارش رویترز در شرایط کنونی فعالان بازار، چشم‌انتظار انتشار داده‌های تورم ایالات متحده آمریکا هستند؛ این داده می‌تواند به حل یکی از مهم‌ترین سوالات وال‌استریت کمک کند؛ آیا بازار به درستی مسیر نرخ بهره آمریکا را پیش‌بینی کرده است یا خیر.

پس از بروز بحران بانکی در ایالات متحده ظرف ماه گذشته (مارس)، سرمایه‌گذاران امیدوار شدند که فدرال رزرو برای جلوگیری از استمرار این بحران و بروز رکود اقتصادی، ناچار به کاهش نرخ بهره در نیمه دوم سال 2023 خواهد بود. چنین گمانه‌زنی‌هایی بازده اوراق قرضه آمریکا را کاهش داد و از رشد ارزش سهام غول‌های فناوری که بر شاخص کل بازار سرمایه آمریکا تسلط دارند، افزود. از ابتدای سال 2023 تا روز جمعه هفتم آوریل شاخص S&P 500 رشدی 6.9 درصدی داشته است.

البته تمامی فعالان بازار به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو برای  نیمه دوم سال امیدوار نیستند؛ چشم‌انداز محدودکننده‌تری نیز در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد، هزینه‌های استقراض تا سال 2023 در سطوح محدود فعلی باقی می‌ماند.

ظرف هفته پیش‌رو داده‌های تورمی آمریکا  منتشر می‌شود؛ نتایج این داده‌ها بیشترین تاثیر را بر تصمیمات فدرال رزرو برجای می‌گذارد. اگر داده‌های تورمی آمریکا برای ماه مارس با رشد بیشتری نسبت به ماه قبل اعلام شود، این احتمال می‌رود که فدرال رزرو نرخ بهره را تا پایان سال در میزان فعلی نگه دارد.

داده‌های تورمی، جهت بازارها را  تغییر می‌دهد

تام هایلین، استراتژیست حوزه سرمایه‌گذاری معتقد است: اگر شاخص بهای مصرف‌کننده CPI رشدی بیش از ماه قبل داشته باشد، دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به  نرخ بهره تغییر کرده و ایجاد احتمال رشد بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، سیگنالی کاهشی برای سایر دارایی‌ها به همراه خواهد داشت. وی می‌گوید رشد بیشتر نرخ بهره به هزینه‌های مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌افزاید و به سود شرکت‌ها زیان وارد می‌کند.

داده‌های اشتغال ایالات متحده در ماه مارس در روز جمعه هفتم آوریل منتشر شد، این داده‌ها از بروز کاهش در این بخش حکایت داشت.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که شاخص بهای مصرف‌کننده برای ماه مارس که قرار است در روز 12 آوریل منتشر شود، با رشد 6 درصدی اعلام شود که این نرخ نسبت به میزان آن در ماه قبل که رشدی 5.2 درصدی داشت، افزایش یافته است.