به گزارش اکوایران در حالی که گلنکور به دنبال خرید شرکت معدنی تک است؛ مدیران ارشد تک از مخالفت خود در ادغام با این شرکت سخن می‌گویند. جاناتان پرایس، مدیر عامل شرکت تک، که در ماه سپتامبر، هدایت این شرکت معدنی را برعهده گرفت، در کنفرانسی اینترنتی اعلام کرد که خرید شرکت تک از سوی گلنکور به زیان سهامداران تک تمامی می‌شود و در عمل ارزش سهام این شرکت از میان می‌رود.

شرکت سوئیسی گلنگور پیشنهاد خرید شرکت کانادایی تک را مطرح کرده است. مدیر عامل شرکت تک مخالفت خود با این خرید را اعلام کرد و گفت؛ پایین بودن قیمت پیشنهادی تنها دلیل مخالفت ما نیست. پیشنهاد مطرح شده از سوی گلنگور دارای نقص‌های ساختاری جدی است و ما معتقدیم این فروش از سویی باعث از میان رفتن ارزش سهامداران تک می‌شود و از سوی دیگر خطرات اجرایی قابل توجهی به همراه دارد.

شرکت گلنگور ظرف ماه‌های اخیر پیشنهاد داد تا 20 درصد ارزش بازار شرکت معدنی تک را به قیمت 23 میلیارد دارد خریداری کند. در ادامه اعلام شد که این شرکت قصد دارد، مجموعه جدید را به دو شرکت تقسیم کند که بخشی از آن در حوزه زغال‌سنگ متالورژیک و حرارتی فعالیت کند و بخشی دیگر در حوزه فلزات پایه و نفت متمرکز می‌شود.

Canadas-biggest-mining-takeovers

جاناتان پرایس نرخ پیشنهادی از سوی گلنکور برای خرید بخشی از سهام شرکت تک را یک توهم دانست. در عین حال وی افزود: موافقت آن‌ها با پیشنهاد ادغام با شرکت گلنکور باعث می‌شود که عمده فعالیت تک منوط به فعالیت سوخت‌های فسیلی و به خصوص زغال‌سنگ حرارتی کند، این تصمیم در شرایطی که دنیا درصدد است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 به صفر برساند به زیان سرمایه‌گذاران شرکت تک تمام می‌شود.

در عین حال با توجه به وجود قانون ESG در کانادا در خصوص برداشت از ذخایر معدنی، فروش این شرکت کانادایی به شرکتی سوئیسی می‌تواند برداشت این شرکت از ذخایر معدنی مس مستقر در ونکوور را کاهش داد.

به این ترتیب تمامی نکات مطرح باعث می‌شود که شرکت گلنکور خریدار نامناسبی برای شرکت تک باشد.

گلوب اند میل روز جمعه گزارش داد که در اقدامی برای جلوگیری از رویکرد گلنکور برای خرید غول معدنی کانادایی، پیر لاسوند، قصد دارد بخشی از سهام زغال‌سنگ تک را خریداری کند از از تصاحب آن توسط خارجی‌ها جلوگیری کند.

اگر گلنکوربتواند سهام شرکت Teck را خریداری کن؛ این معامله به عنوان یکی از بزرگترین تصاحب‌های استخراج معادن در تاریخ ثبت خواهد شد.