به گزارش اکوایران، قیمت سنگ‌آهن دریایی وارداتی به چین بالاخره از مرز 130 دلار عبور کرد؛ به گفته فعالان این بازار، رشد تقاضا عامل اصلی این بهبود قیمتی بود و به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد، وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه 13 مارس با ثبت رشد روزانه 2.4 دلاری برابر 132 دلار و 35 سنت ارزیابی کرد. به گفته منابع پلتس عمده تقاضا در این روز از سوی تجار بازار رقم خورد و واحدهای فولادی ترجیح دادند تا تنها براساس نیاز خود اقدام به خریداری سنگ‌آهن کنند.

برخی فعالان بازار آهن و فولاد در چین، از رشد قیمت در این بازار متعجب بودند؛ اما برخی دیگر بروز نشانه‌هایی مبنی بر بهبود تقاضا در بخش محصولات نهایی را عامل این افزایش قیمت ارزیابی کرده و به استمرار روند رو به رشد تقاضاو افزایش نرخ در بخش محصولات فولادی دل خوش کردند. به هر ترتیب انتظار می‌رود که با افزایش بهای محصولات فولادی در چین بر نرخ مواد اولیه مصرفی در این صنعت نیز افزوده شود.

زغال استرالیا بدون مشتری ماند

پلتس پریمیوم هر تن زغال متالورژیک استرالیا را نیز برای روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری برابر 363 دلار به ازای هر تن فوب استرالیا ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز پایانی معاملات در هفته قبل یعنی جمعه دهم مارس تغییری نداشت. به گفته فعالان این بازار یکی از معادن بزرگ زغال در استرالیا در حال انعقاد قرارداد فروش محموله‌ای بزرگ از زغال متالورژیک بوده و در این شرایط اغلب فعالان این بازار ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن نتیجه این معامله از خرید و فروش اجتناب کنند.

در شرایطی که معادن زغال استرالیا، فروش در محدوده 355 تا 360 دلار را کف نرخ زغال ارزیابی می‌کنند؛ اما متقاضیان هندی و چینی خواهان کاهش به مراتب بیشتر قیمت‌ها هستند. به گفته یک تاجر هندی، محموله‌های متعدد زغال برای تحویل در ماه آوریل در دسترس است؛ در عین حال بازار هند با عرضه قابل توجه زغال آمریکا روبرو است و بنابراین فولادسازان هندی خواهان خرید زغال متالورژیک فوب استرالیا با نرخی در محدوده 330 تا 335 دلار به ازای هر تن هستند. یک فولادساز هندی نیز در گفت‌وگو با منابع پلتس اذعان کرد که با توجه به وفور زغال متالورژیک آمریکا در بازار، آن‌ها نیاز به زغال گران استرالیا ندارند.

پلتس پریمیوم زغال متالورژیک استرالیا، تحویل بنادر چین را نیز برای روز دوشنبه 13 مارس بدون تغییر نرخ روزانه برابر 341 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. به گفته یک تاجر چینی از ابتدای آوریل تعرفه واردات بر زغال وارداتی به چین وضع می‌شود. در این شرایط اکثر خریداران چینی محتاط هستند تا پس از اعمال تعرفه متضرر زیان نشوند.

یکی از تاجران چینی نیز در گفت‌وگو با منابع پلتس گفت؛ فولادسازان چینی تمایل به خرید زغال‌سنگ استرالیا دارند؛ اما نرخ‌های فعلی این محصول برای آن‌ها قابل پذیرش نیست. در این شرایط آن‌ها خرید زغال با کیفیت پایین‌تر از مبدا روسیه، اندونزی و کامبیا و با نرخ پایین را به خرید زغال باکیفیت اما گران استرالیا ترجیح می‌دهند.

قراضه به مسیر رشد نرخ بازگشت

پلتس از افزایش بهای قراضه وارداتی به ترکیه در روز دوشنبه 13 مارس خبر داد؛ پس از آنکه منابع پلتس انعقاد قرارداد فروش قراضه به ترکیه از مبدا کانادا و تحویل بندر مقصد با نرخ 475 دلار به ازای هر تن را تایید کردند؛ بهای فروش قراضه معیار پلتس برابر 463 دلار به ازای هر تن اعلام شد که این نرخ نسبت به قیمت فروش آن در روز قبل رشدی 5.75 دلاری داشت.

بهای قراضه وارداتی به ترکیه ظرف حدود یک ما اخیر رشد نرخ قابل توجهی را به ثبت رسانده است؛ بهای این محصول در روز 16 فوریه تا کف کانال قیمتی 413 دلار به ازای هر تن نیز عقب‌نشینی داشت، اما امیدواری به آغاز فعالیت بازسازی در مناطق زلزله‌زده ترکیه باعث شد تا تا این محصول به کانال قیمتی 460 دلاری نیز صعود کند.