به گزارش اکوایران سنگ‌آهن موفق به حفظ کانال قیمتی 130 دلاری در هفته منتهی به روز جمعه 24 فوریه نشد؛ تقاضا برای محصولات فولادی نهایی در چین مطابق انتظار افزایش نیافت و به این ترتیب از نرخ مواد اولیه فولادسازی ظرف روز پایانی هفته کاسته شد. پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز پایانی هفته برابر 126 دلار و 65 سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز قبل افتی 3 دلار و 55 سنتی داشت.

انجمن آهن و فولاد چین خبر از رشد 1.5 درصدی تولید فولاد خام توسط شرکت‌های بزرگ فولادسازی چین ظرف بازه زمانی 11 تا 20 فوریه نسبت به 10 روز ابتدایی ماه فوریه و تولید 20 میلیون و 930 هزار تن فولاد داد. در عین حال میزان کل تولید فولاد خام از سوی تولیدکنندگان بزرگ چینی در این بازه زمانی نسبت به دوره مشابه در سال قبل رشدی 6.24 درصدی داشت.

این رشد تولید در حالی رقم خورد که سطح موجودی فولاد 8.32 درصد نسبت به دوره مشابه قبل افزایش یافت که این موضوع بیانگر تضعیف تقاضا برای محصولات فولادی در چین است. عدم رشد تقاضا متناسب با رشد تولید زمینه سقوط بهای سنگ‌آهن ظرف روز پایانی هفته را مهیا کرد.

سقوط زغال متاورژیک فوب استرالیا

زغال متالورژیک آسیا، فوب استرالیا نیز در روز پایانی هفته از سکه افتاد و پلتس پریمیوم این محصول را با ثبت کاهش روزانه 28 دلاری برابر 347 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. در حالی که واهمه از کاهش عرضه زغال از سیو معادن استرالیا زمینه صعود بهای این محصول ظرف هفته‌های اخیر را فراهم کرده بود، عدم همخوانی تقاضا برای این محصول باعث شد تا در نهایت نرخ زغال اصلاح شود.

اگرچه ظرف روز جمعه 24 فوریه برابر 28 دلار از نرخ زغال متالورژیک استرالیا کاسته شد که اصلاح نرخ قابل ملاحظه‌ای بود، اما همچنان برخی فولادسازان هندی معتقدند، قیمت این محصول با توجه به بهای فروش فولاد بالا است، در عین حال برخی منابع هندی از آغاز عرضه محموله‌های زغال که تحویل آن‌ها به تعویق افتاده بود خبر دادند. به این ترتیب با توجه به افزایش عرضه زغال‌های از پیش معامله شده در بازار و فشار کاهش سود فولادسازان، احتمال کاهش بیشتر بهای زغال در آینده نه‌چندان دور مطرح است.

پلتس پریمیوم زغال متالورژیک استرالیا، تحویل بنادر چین را برای روز جمعه 24 فوریه بدون تغییر نرخ روزانه برابر 340 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد؛ در حالی که افت بهای زغال متالورژیک فوب استرالیا سیگنالی کاهشی برای زغال تحویل چین به همراه دارد؛ افزایش سختگیری ایمنی در معادن زغال چین باعث می‌شود تا احتمال کاهش عرضه داخلی این محصول وجود دارد که این موضوع محرک رشد بهای این محصول تحویل چین خواهد بود.

قراضه برای ترکیه 450 دلاری شد

هفته منتهی به روز جمعه 24 فوریه در حالی به پایان رسید که قراضه وارداتی به ترکیه 450 دلاری شد. این محصول ظرف سومین هفته از فوریه 25 دلار به ازای هر تن گران شد و به بیشترین نرخ خود ظرف 9 ماه اخیر رسید. امیدواری به رشد تقاضا برای محصولات فولادی ساختمانی در این کشور به‌منظور آغاز فعالیت ساخت‌وساز و بازسازی کشور پس از زمین لرزه عامل رشد بهای قراضه ظرف یک هفته اخیر بود.

 با این وجود برخی فعالان بازار قراضه نسبت درخصوص حفظ این روند رو به رشد نرخ در میان و بلند مدت تردید دارند. یک تاجر مستقر در بریتانیا به منابع پلتی گفت، بعید می‌داند قراضه در نرخ‌های فعلی تثبیت شود. وی معتقد است اتفاقی مشابه آنچه در این بازار پس از حمله روسیه به اوکراین رقم خورد در حال تکرار است؛ افزایش و سپس کاهش نرخ. افزایش تقاضای مصرفی برای فولادهای ساختمانی در بازار ترکیه در کوتاه و میان مدت رقم نمی‌خورد و در عین حال نباید فراموش کرد که این کشور ظرفیت بالایی برای فولادسازای داشته و این رشد تقاضا نمی‌تواند خللی در فرآیند عرضه محصولات طویل فولادی در ترکیه پدید آورد.