بهای سنگ‌آهن دریایی آسیا با کاهش تقاضا از سوی خریداران چینی ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری کاهش یافت و به این ترتیب پلتس از افت 3.5 دلاری شاخص سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین ظرف روز دوشنبه 19 دسامبر خبر داد به‌نحوی که این محصول با نرخ 109.2 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین در پی کاهش محدودیت قرنطینه‌ای در این کشور، چشم‌انداز تقاضا در بازار آهن و فولاد را تیره کرده و این موضوع سیگنالی منفی برای بازار سنگ‌آهن به همراه داشته است. در عین حال به گفته فعالان بازار سنگ‌آهن، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا باعث شده تا مشکلات لجستکی در برخی مناطق چین پدید آید و کمبود راننده کامیون از حجم تقاضا در این بازار بکاهد.

در عین حال کنفرانس کار اقتصادی چین در روز 16 دسامبر به پایان رسید و به عقیده بسیاری اقدامات محرک اقتصادی به تصویب رسیده در این نشست به‌منظور بازگرداندن اقتصاد چین به مسیر رشد، مطابق با انتظار فعالان بازارهای کالایی نبود و این موضوع نیز سیگنالی کاهشی برای بازار سنگ‌آهن به همراه داشت. در کنار موارد یاد شده برخی فعالان بازار آهن و فولاد چین احتمال راند جدید رشد بهای زغال‌متالورژیک در میان مدت را مطرح می‌دانند که این موضوع می‌تواند فشار کاهش نرخ بیشتری بر سنگ‌آهن وارد کند. 

زغال چشم‌انتظار توافق استرالیا و چین

قیمت‌های صادراتی زغال متالورژیک فوب استرالیا در روز 19 دسامبر در میانه فشار فروش از سوی دارندگان این محصول کاهشی 3.25 دلاری را به ثبت رساند و پلتس بهای این محصول را 254.5 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. کاهش حاشیه سود فولادسازان اروپایی عامل اصلی این فشار کاهش نرخ بود. به گفته یک تاجر بین‌المللی، محموله‌های زغال متعددی رهسپار اروپا شده که تقاضای کافی برای آن وجود ندارد و بنابراین بازار با فشار کاهش نرخ مواجه است.

در حالی که زغال متالورژیک فوب استرالیا ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری ارزان شد، این محصول تحویل چین بدون تغییر و با نرخ 311 دلار به ازای هر تن معامله شد. یک تولیدکننده بزرگ زغال در چین مستقر در شاندونگ، پیشنهاد افزایش 100 یوان در هر تن محصول خود را داد، وی با اشاره به کاهش حاشیه سود تولید زغال متالورژیک خواهان این رشد قیمتی شد. برخی از فعالان بازار احتمال آغاز راند چهارم رشد بهای زغال ظرف هفته جاری را می‌دهند.

البته ظرف روز سه‌شتبه 20 دسامبر یکی از دیپلمات‌های ارشد استرالیایی به چین سفر می‌کند، این اولین سفر یک دیپلمات ارشد استرالیایی به چین پس از سال 2018 بوده و قرار است در این نشست در خصوص بهبود روابط تجاری میان دو کشور سخن گفته شود. فعالان بازار آهن وفولاد چین، اخبار این نشست را به امید لغو محدودیت تجاری میان دو کشور پیگیری می‌کنند. توافق میان چین و استرالیا می‌تواند واردات زغال از استرالیا را برای چینی‌ها آسان کرده و از هزینه تولید فولادسازان چینی بکاهد.

فولادسازان ترکیه خریدار قراضه گران نیستند

بهای قراضه وارداتی ترکیه در 19 دسامبر اندکی کاهش یافت و پلتس شاخص بهای این محصول را با ثبت کاهش روزانه 3 دلاری برای 384 دلار به ازای هر تن اعلام کرد. یک فولادساز ترکی با اشاره به نبود تقاضا در بازار محصولات فولادی ترکیه خواهان افت بیشتر بهای قراضه بود. وی تاکید داشت با توجه به تضعیف بازار محصولات فولادی، عدم افت بهای قراضه به کاهش تولید فولادسازان تزکیه منجر می‌شود. در شرایط کنونی فولادسازان ترکیه به دنبال خرید قراضه با نرخی کمتر از 380 دلار هستند، اما دارندگان این محصول از ارائه چنین تخفیفی سرباز می‌زنند.

پلتس بهای میلگرد صادراتی ترکیه را برای روز 19 دسامبر برابر 660 دلار در هر تن فوب ترکیه ارزیابی کرد که این رقم افت روزانه 2.5 دلاری داشت.