به گزارش اکوایران؛ محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در روز 20 فروردین ماه سال جاری، طی یک نامه فوری و حائز اهمیت از نگرانی‌های جامعه پزشکی به رئیس دولت گفت. در این نامه آمده است که تصمیم دولت بر حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی از بودجه 1402 در وهله اول موجب به خطر افتادن امنیت مالی آحاد مردم در برابر بیماری‌های پر مخارج می‌شود و به تشدید عوامل فقرزای سلامت و نهایتاً، به افزایش شاخص هزینه‌های کمر شکن آن دامن می‌زند.

در بند دوم این نامه عدم شفافیت نحوه تخصیص ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و ساز و کار پرداخت تفاوت آن در بودجه 1402 که به یکباره و بدون اطلاع قبلی، اولویت‌های کالایی بسیاری از تجهیزات پزشکی از نیمه فروردین ماه سال جاری تغییر یافت؛ عامل افزایش فزاینده قیمت تجهیزات پزشکی معرفی شده که با چند مثال، شدت این تغییرات قیمتی نیز تبیین شده است.

در بند‌های بعدی این نامه نیز به ضعف بیمه‌های پایه در خصوص پوشش تفاوت ایجاد شده و تأثیر شدید تغییرات نحوه محاسبه ارز تجهیزات پزشکی بر افزایش تورم بهداشت و درمان پرداخته شده است.

جراحی اقتصادی با ارز چه کرد؟

خبری که در انتهای تحلیل آن با نتیجه‌گیری افزایش تورم بهداشت و درمان مواجه باشیم؛ با هیچ سود‌آوری شیرین نخواهد شد. با این وجود در تحلیل صنعت مواد دارویی باید در نظر داشت که تغییرات ارز ترجیحی دارو و حذف آن، در صورتی که نرخ‌های فروش این صنعت با قیمت‌گذاری دستوری در جهت کنترل تورم بهداشت و درمان سرکوب نشود؛ می‌تواند موجب افزایش سود‌آوری داروسازان شود اما همواره افزایش تورم بهداشت و درمان را نیز به دوش می‌کشد.

photo_۲۰۲۳-۰۴-۱۰_۰۷-۳۷-۵۰photo_۲۰۲۳-۰۴-۱۰_۰۷-۳۷-۴۹