به گزارش اکوایران، شرکت کارخانجات داروپخش در سال 1401 فعالیت خود را با افزایش قابل توجه درآمد ماهانه خود آغاز کرد. این مجموعه دارویی در فروردین ماه سال گذشته توانست 156 میلیارد تومان فروش داشته باشد. فروش داروپخش در ماه‌های ابتدایی سال 1401 به شدت افزایش یافت و تا اواخر تابستان به بیش از دوبرابر فروردین ماه رسید.

صنعت دارو و مواد دارویی در سال اخیر با خبرهای زیادی همراه بود. در این میان تغییرات نرخ فروش دارو اصلی‌ترین عامل رشد فروش ماهانه داروسازان بود. با این وجود در برخی از این مجموعه‌ها شاهد رشد مقداری تولیدات و فروش نیز بودیم که عمدتاً به منظور استفاده بیشتر از حاشیه سود جذاب صنعت دارو با ابلاغ افزایش نرخ داروها انجام می‌شد.

گلایه سازمان نظام پزشکی از رئیس جمهور

با این حال، سیکل تجاری شرکت داروپخش به این صورت بوده که در فصول زمستان و بهار هر سال با حاشیه سود خالص کمتر از 20 درصد فعالیت می‌کردند؛ درحالی که در تابستان و پاییز، از حاشیه سود خالص 30 درصدی بهره‌مند می‌شدند. میزان فروش این مجموعه نیز از نظر مقداری در تابستان و پاییز هر سال به اوج خود می‌رسد.

در دوازده ماهه سال قبل دارو با افزایش فروش ماهانه خود تا مرز 350 میلیارد تومان در شهریور ماه پیش رفت. با این وجود، در ماه ابتدایی فصل پاییز نتوانست فروش تابستان را تکرار کند و با 247 میلیارد تومان، مهر ماه را پشت سرگذاشت. در آبان ماه اما فروش دارو به سطح 315 میلیارد تومانی رسید و تا بهمن ماه به 367 میلیارد تومان درآمد ماهانه دست پیدا کرد.

دارو

با توجه به شرایط پیش روی صنعت دارو و حذف ارز ترجیحی دارو که در هفته اخیر با واکنش‌ها و جنجال‌های زیادی همراه بود؛ دو سناریو با جهت‌های کاملاً متفاوت در پیش روی صنعت دارو کشور قرار دارد. سناریو اول عدم قیمت‌گذاری دستوری دارو با تغییر نرخ ارز محاسباتی برای واردات مواد اولیه این صنعت است که موجب افزایش شدید فروش داروسازان به واسطه رشد نرخ محصولات دارویی می‌شود.

در صورت شکل‌گیری این سناریو می‌توان شرایط مناسبی را برای این صنعت متصور شد. سناریو دوم زمانی به وقوع می‌پیوندد که با قیمت‌گذاری دستوری در صنعت دارو، شرکت‌هایی که با دلار 28 هزار و 500 تومانی مواد اولیه می‌خرند نتوانند در قیمت مناسب دست به فروش بزنند. با تمام این تفاصیل باید مد نظر داشته باشیم که تا قبل از ابلاغیه حذف ارز ترجیحی نیز برخی از داروسازان از این نرخ ارز بهره‌مند نبودند و این تغییر بر روند خرید مواد اولیه و نرخ فروش محصولاتشان تأثیری نداشت.

بحران دارو به سال جدید رسید؟ / تعریف متفاوت مسئولان و کارشناسان از «بحران»