به گزارش اکوایران، صنعت دارو به لحاظ حجم بازار جزو صنایع بزرگ کشور محسوب نمی‌شود، اما صنعت داروسازی ایران با وجود فراز و نشیب‌هایی که پشت سر گذاشته است، امروز در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. عرضه سهام شرکت‌های دارویی در بورس، باعث ورود سرمایه مردم به صنعت داروسازی شد. این روند از طرفی رونق بیشتر صنعت داروسازی را در پی داشت و از طرف دیگر مسیر جدیدی را برای سرمایه‌گذاری افراد فراهم کرد.

شرکت داروسازی تولیددارو یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید دارو است که در بازار بورس معامله می‌شود. شرکت داروسازی تولیددارو با نماد دتولید (سهامی عام) فعالیت خود را در تولید، توزیع و صادرات محصولات دارویی در سال 1384 شروع و در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسانده است.

برخی تحلیلگران و فعالان بازار، نماد دتولید را از نمادهای جامانده بورس مطرح می‌کنند. طی روزهای گذشته نیز این نماد از معامله با شرکت پخش البرز خبر داد. این قرارداد 131 میلیارد تومانی معادل بیش از 50 درصد کل فروش سال قبل فقط در 150 روز بوده است.

دتولید که طی روزهای اخیر با صف خرید مواجه شده، از ابتدای سال تا به اکنون توانسته است بیش از 50 درصد بازدهی مثبت داشته باشد. در این گزارش به بررسی این نماد دارویی پرداختیم.

فروش خوب زمستان

شرکت داروسازی تولیددارو در سه ماهه بهار 1401 موفق شد 73 میلیارد تومان فروش ثبت کند که از این مقدار بیشترین فروش مربوط به اردیبهشت با رقم 30 میلیارد تومان بوده است. دتولید برای سه ماهه تابستان روند صعودی را در پیش گرفته است و در شهریور به درآمد فروش 41 میلیارد تومانی رسیده است.

فروش فصل پاییز در مجموع 126 میلیارد تومان بوده است. همچنین در زمستان در مجموع 137 میلیارد تومان فوش داشته که نسبت به سایر فصل‌ها رکورد بهتری را توانست رقم بزند. از آبان تا بهمن با رویه رو به رشد روبرو بوده، بطوریکه در بهمن رقم 53 میلیارد تومان فروش را کسب کرده است اما در نهایت اسفند با افت شدیدی مواجه شد و به رقم 34 میلیارد تومان کاهش یافت.

دتولید2

رشد سود خالص دتولید

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1401 برابر مبلغ 902 میلیارد تومان بود که نسبت به سال مالی قبل، به میزان 79 درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل افزایش مقداری فروش، تغییر در ترکیب فروش و نیز افزایش قیمت اکثر محصولات بوده است.

نماد شرکت داروسازی تولیددارو در فصل زمستان 1400 به درآمد عملیاتی 77 میلیارد تومان رسیده است این رقم برای فصل بهار سال 1401 به رقم 73 میلیارد تومان که با اغماض می توان گفت همان سطح درآمد دوره قبل بوده و توانسته حاشیه سود ناخالص 29 درصدی خود را حفظ کند. دتولید برای سه ماهه زمستان 1401 رقم 137 میلیارد تومان را به عنوان درآمد عملیاتی ثبت کرده است که نسبت به دو فصلی قبلی خود با رشد همراه بوده است. از این مقدار درآمد عملیاتی رقم 51 میلیارد تومان سود ناخالص و 10 میلیارد تومان سود خالص بوده است. این نماد دارویی بورس موفق شده از حاشیه سود خالص 2 درصدی برای فصل زمستان سال گذشته با افزایش روند حاشیه سود همراه شود.

دتولید

 

همچنین در برنامه چارسو، ببینید: