نماد دعبید در گزارش های منتشر شده در سامانه کدال در سه ماهه ابتدایی سال مالی خود که منتهی به زمستان 1401 است، اعلام کرده که توانسته است بیش از هزار و 522 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کند. شرکت لابراتوارداروسازی‌ دکترعبیدی‌ (با نماد دعبید)  در  بازار دوم بورس تهران در حال حاضر به قیمت 29 هزار و 600 میلیارد تومانی ارزش گذاری شده است و شرکت کوبل دارو مالک 66 درصدی این شرکت است. شرکت گروه مدیریت سرمایه لیان (سهامی خاص) نیز با مالکیت 19 درصدی دیگر مالک درصدی بزرگ این نماد محسوب می‌شود.

فروش ماهانه

عمده محصولات این شرکت در سه گروه قرص‌ها، کپسول‌ها و شربت و سوسپانسیونی خلاصه می‌شود و بخش عمده درآمدی این شرکت در سه ماهه زمستان 1401 در بخش فروش قرص ها ثبت شده است که رقمی بیش از هزار و 340 میلیارد تومان است و بیش از 88 درصد از فروش فصلی این شرکت را شامل شده است.

نرخ فروش ماهانه این شرکت در زمستان 1401 در محدوه‌های 500 میلیارد تومان ثبت شده است که این میزان فروش برای سه ماهه ابتدایی سال 1400 در محدوده 271 میلیارد تومانی بوده است که ناشن از رشد نزدیک به 100 درصدی در فروش ماهانه این شرکت است که می‌توان به افزایش نرخ محصولات دارویی در پاییز 1401 هم اشاره کرد .

سقف قیمتی فروش ماهانه این شرکت تا پاییز 1401 در محدوده های 300 میلیارد  تومانی بوده است که با افزایش قیمت فروش محصولات در مهر و آبان سال گذشته روند فروش ماهانه این شرکت نیز افزایش یافته و به رقم نزدیک به 500 میلیارد تومان رسیده است.

دعبید3

دعبید2

 

صورت سود و زیان  

حاشیه سود ناخالص این شرکت همچون فصول قبل خود در محدوده 65 درصدی قرار دارد و حاشیه سود خالص این شرکت برای زمستان 1401 حوالی 37 درصد است. دعبید با فروش یک هزار و 552 میلیارد تومانی توانسته است سود ناخالص 973 میلیارد تومان را شناسایی کند. این در حالی است که در فصل پاییز این رقم در محدوده بالای 1 هزار و 41 میلیارد تومانی قرار داد.

شرکت لابراتوارداروسازی‌ دکترعبیدی‌ در سه ماهه ابتدایی سال مالی قبل خود (زمستان 1400) توانسته است با فروش 820 میلیارد تومانی سود ناخالص 475 میلیارد تومان را شناسایی کند و حاشیه سود 58 درصد را ثبت کرده باشد. دعبید در گزارش سه ماهه خود رشد سود خالص بیش از 100 درصدی را تجربه کرده است. 

به گفته مسئولین شرکت در آخرین گزارش ارائه شده در سامانه کدال این شرکت بر اساس آخرین آمار منتشر شده سازمان غذا و دارو در سال 1401 در رتبه نخست شرکت های تولید کننده دارو به لحاظ ریالی با سهم 3.7 درصد از بازار داخلی کشور قرار دارد. همچنین براساس آخرین اطلاعات منتشر شده شرکت های تولید کننده دارو در بورس اوراق بهادار تهران در سایت کدال، در دوره 3 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 شرکت داروسازی عبیدی به لحاظ ریالی با سهم 9.14 درصدی در رتبه نخست قرار دارد.


همچنین ببینید؛
 

 

عمده ترین ریسک هایی که شرکت با آنها مواجه است؛ تأمین و نرخ ارز که به دلیل خرید خارجی مواد اولیه، تغییر در نرخ ارز سود شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دومین ریسک، ریسک تورم است که به دلیل خرید از تامین کنندگان داخلی، افزایش قیمت این موارد بر سودآوری شرکت تاثیر گذار خواهد بود.

سومین ریسک، عوامل بین المللی است که عبارتند از مرتفع نشدن تحریم‌های قبلی علیه کشور و نیز وضع تحریم های سیاسی و اقتصادی جدید، تغییرات قوانین و مقررات حاکم بر محیط تجاری شرکت بخصوص در حوزه های وزارت بهداشت، بانکی و گمرکی. 

ریسک بعدی، نقدینگی است، که ناشی از افزایش دوره وصول مطالبات از شرکت‌های پخش دارو است. 

 ریسک کیفیت، ریسک بعدی است که کیفیت مناسب محصولات از جمله اساسی ترین چالش‌ها برای دریافت سهم مناسب از بازار است.

 ریسک عدم تخصیص که ناشی از افزایش قیمت متناسب با تغییر نرخ هزینه‌های تولید از سوی سازمان غذا و دارو است. 

 ریسک تجاری که عبارت از حضور رقبای جدید در بازار و نیز شرایط رقابتی حاکم بر بازار داروی کشور است.

دعبید1

 

نمودار قیمتی 

نماد دعبید در سال 1399 به سقف قیمتی یک هزار و 790 تومانی خود رسید که با توجه به حواشی ایجاد شده برای بازار سرمایه پس از این سقف تاریخی تا حدود قیمتی 536 تومان افت را تجربه کرد که افت 70 درصدی برای این نماد محسوب می‌شد.

دعبید در انتهای بهمن ماه 1400 به این افت پایان داد هر چند که بازار سرمایه در این بازه زمانی و تا اواسط اردیبشت ماهه 1401 رویه مثبتی را در پیش گرفته بود اما گروه دارویی و نماد دعبید به افت شاخص از اردیبهشت ماه تا آبان ماه 1401 توجه چندانی را نداشتند و توانستند مسیر صعودی خود را با نوسانات کوتاه ادامه دهد تا به بازدهی بیش از 300 درصدی برسد. دعبید در فروردین ماه سال جاری توانست سقف قیمتی هزار و 790 تومانی مرداد ماه 1399 خود را از سر راه بردارد و همچنان با استقبال خریداران مواجه شود.

دعبید4