به گزارش اکوایران مس ظرف روزهای پایانی ماه آوریل وارد راند جدید افت نرخ شد و به نظر می‌رسد این روند ظرف روزهای ابتدایی ماه مه نیز ادامه‌دار شود. به این ترتیب در حالی که فلز سرخ ظرف روزهای پایانی ماه آوریل در معاملات نقدی و تحویل فوری بورس فلزات لندن تا محدوده 8 هزار و 570 دلار به ازای هر تن عقب‌نشینی قیمتی داشت؛ این محصول در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 3.8 دلار به ازای هر پوند به فروش رفت که این ارقام، کمترین بهای فروش آن ظرف 4 ماه اخیر بود.

تضعیف تقاضا سرعت‌گیر رشد نرخ

ظرف هفته‌های ابتدایی سال جاری میلادی، امیدواری به بازگشایی اقتصاد چین با کاهش محدودیت کرونایی در این کشور باعث شد تا مس وارد مسیر رشد قیمتی شود. اگرچه به واقع محدودیت کرونایی در چین کاسته شد و دومین اقتصاد بزرگ جهانی ظرف 3 ماه ابتدایی سال جاری به مسیر رشد بازگشت، اما سرعت رشد مطابق انتظار نبود. بنابراین میزان رشد تقاضا، برآوردهای اولیه فعالان بازار را تامین نکرد.

نگرانی از بروز رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا به‌عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی و در ادامه کشورهای اروپایی، موضوع دیگری است که تبدیل به عامل اصلی کاهنده قیمت در بازار فلز سرخ شده است. فدرال رزرو ظرف بیش از یک سال اخیر سیاست‌های انقباضی جدی را برای مهار تورم در آمریکا آغاز کرد. اگرچه سیاست رشد نرخ بهره توانست تا حد زیادی در مهار تورم موفق عمل کند، اما بزرگترین اقتصاد جهانی را در معرض رکود قرار داد. احتمال وارد شدن اقتصاد آمریکا به فاز رکودی باعث شده تا کامودیتی‌ها با واهمه افت نرخ به دلیل کاهش تقاضا مواجه شوند.

زمزمه بروز رکود جدی شد

ظرف روزهای پایانی ماه آوریل داده‌های اقتصادی آمریکا برای سه ماه ابتدایی سال 2023 بدتر از انتظار اعلام شد و این موضوع برآورد بروز رکود را تقویت کرد. آمار منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌‌‌داری ایالات‌متحده نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی این کشور ظرف سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ نسبت به فصل قبل خود یعنی سه‌ماه پایانی سال 2022 رشد 1/ 1درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که اقتصاددانان انتظار داشتند رشد اقتصادی آمریکا در این بازه زمانی افزایش بیش از 2درصدی داشته باشد. گفته می‌شود کاهش سرمایه‎‌‌‌‎گذاری کسب‌وکارها در پروژه‌های جدید و افت تقاضا در پایین‌دست صنایع، عامل اصلی عدم‌تحقق رشد مورد نظر در اقتصاد آمریکاست. انتشار داده‌‌‌های اقتصادی کمتر از حد انتظار آمریکا با تقویت احتمال بروز رکود، سیگنال کاهشی موثری برای بازارها به همراه داشت.

تعطیلات روز کارگر در چین به زیان کامودیتی‌ها تمام شد

تعطیلات بلندمدت روز کارگر در چین نیز از اول ماه مه آغاز می‌شود که این موضوع نیز با تضعیف تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها، سیگنال کاهش نرخ دیگری به بازار کالاهای پایه وارد می‌کند. به این ترتیب به شکل جدی احتمال عقبگرد قیمت کامودیتی‌‌‌ها در بازارهای جهانی ظرف هفته پیش‌‌‌رو وجود دارد. به شکل معمول پیش از شروع این تعطیلات بر میزان تقاضای فیزیکی برای کامودیتی‌ها در چین افزوده می‌شود، اما داده‌های تجاری چین نشان از آن دارد که این رشد تقاضا در سال جاری محقق نشده است.

کاهش موجودی ادامه‌دار شد

داده های بورس فلزات لندن نشان داد که موجودی انبارهای مس به 56 هزار تن کاهش یافته است که این رقم کمترین میزان موجودی این فلز در این انبارها پس از سال 2005 است. در چنین شرایطی شرکت دولتی کودکلو شیلی به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی مس در دنیا از کاهش بیشتر تولید در سال جاری خبر داد. در حالی که از میزان تولید مس شیلی در سال 2022 نسبت به سال قبل افتی 10.6 درصدی داشت، پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید مس در این کشور ظرف سال جاری نسبت به سال 2022 نیز افتی 7 درصدی داشته باشد.

کاهش موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی، محرک بهای این فلز در بازارهای جهانی است. با این وجود عدم بازگشت تقاضا برای مس به مسیر رشد مانع از آن می‌شود که این سیگنال کاهشی در بازار اثرگذار شود.