در معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران نمادهای گروه بانکی و خودرویی بیشترین تأثیر مثبت را روی بازار داشتند. نماد وبملت از گروه بانکی به همراه با نماد خودرو از گروه خودرویی از تأثیرگذارترین نمادهای بازار امروز بر روی مثبت شدن شاخص بورس تهران بودند.

نمادهای بانکی با ارزش بیش از هزار و 800 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی روز جاری را از آن خود کردند. گروه فراورده‌های نفتی، انبوه سازی با پیشتازی ثبهساز و گروه فلزات اساسی در رتبه های بعدی جای گرفتند و گروه خودرویی پس از مدت ها صدر نشینی در ارزش معاملات این جایگاه را از دست داد و تا رتبه پنجم سقوط کرد.

خبرهای روز 

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 13 اردیبهشت ماه برابربا 23.55 درصد بوده و از هفته قبل خود حدودا 0.07 واحد درصد کمتر شد. سقف فعالیت در این نرخ برابر با 24 درصد است که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود.

طبق مصوبه هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران از امروز زمانبندی جلسه معاملاتی بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از نوع سهامی و مختلط تغییر و از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۵:۰۰ حراج و معاملات پیوسته این صندوق‌ها ادامه پیدا می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بزرگ‌ترین عامل تحرک در بازار سرمایه خواهد بود. هر چه جلوی سوداگری‌ها در بازار گرفته شود حجم منابع به سمت بازار مولد سوق پیدا می‌کند که بازار سهام جزو بازار مولد تلقی می‌شود.

همچنین مقرر شده که قانون بازار سرمایه از ۲ هفته آینده وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

رئیس سازمان بورس نیز گفته که «در تلاشیم تا به طور حتم شرکت‌های سهامی عام پروژه را به عرضه عمومی رسانده تا منابع را برای تامین مالی تولید جمع‌آوری کنیم‌. در همین راستا بالای ۵ هزار میلیارد تومان برای تاسیس شرکت سهامی عام پروژه در استان کرمان تامین مالی انجام خواهد شد.»

همچنین مدیرعامل بورس کالا از راه‌اندازی اوراق سلف موازی استاندارد ارزی به منظور تامین نیاز ارزی شرکت‌ها با همکاری بانک مرکزی خبر داد.

هم وزن

شاخص هم وزن در یک قدمی 880 هزار واحدی


بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران 

شاخص بورس تهران در جریان معاملات امروز در نیمه اول بازار با رشد حوالی 14 هزار واحدی قرار داشت و این ترس را در دل فعالان ایجاد کرده بود که گویی بازار در آستانه یک اصلاح قرار دارد. اما با شروع نیمه دوم بازار شاخص بورس تهران یکبار دبگر رکورد جدیدی را ثبت کرد و با رقم 20 هزار واحدی رشد خود را به محدوده 2 میلیون و 535 هزار واحدی رساند.

شاخص بورس تهران همچان در مسیر صعودی قرار دارد اما رفته رفته از این شرعت رشد در حال کم شدن است. با نگاهی به نقشه بازار روز جای متوجه می‌شویم که به غیر از گروه بانکی و خوردویی اکثر گروه‌های بزرگ بازار سرمایه رویه منفی را در پیش گرفته بودند و چندان با استقبال مواجه نشدند. 

خریداران امروز بازار سرمایه تمام قد ایستادن و برای خرید گروه بانکی و خودرویی با یکدیگر به رقابت پرداختند. در جریان همین خرید و فروش های روز شاخص هم وزن به محدوده 870 هزار واحدی رسید درست در یک قدمی محدوده 261 درصدی فبوناچی موج قبلی تا باز هم شاخص هم وزن از شاخص جلوتر باشد و امید فعالان بازار با نماد های کوچک بازار معطوف شود.

شاخص کل نیز با وجود این که رویه مثبتی را داشت اما هنوز به همچون شاخص هم وزن رشد نداشته است و صرفا آرام و پیوسته مسیر صعودی را طی می کند. ارزش ورود پول های حقیقی به بازار سرمایه برای امروز در محدوده های بیش از 2 هزار میلیارد تومان بود که برای سال 1402 و سال پیشین رقم با اهمیتی موحسوب می شود. 

با وجود اینکه همچنان خیلی از اندیکاتور های تحلیل تکنیکالی هیجان بیش از اندازه خرید را سیگنال می کنند اما همچنان خریدارن بی توجه این موضوع در صف های خرید قرار دارند.

حقیقی‌ها سوار بر خودرو به سمت بانک!

کلشاخص کل آرام و پیوسته در مسیر صعودی