به گزارش اکوایران اورانیوم از سیگنال‌های کاهشی حاکم بر بازارهای کالایی در امان مانده است و در حالی که نگرانی از بروز رکود اقتصادی باعث شده تا اغلب کالاهای پایه از نیمه دوم سال 2022 وارد مسیر افت نرخ شوند؛ این فلز نقره‌ای همچنان در نزدیکی رکوردهای قیمتی تاریخی خود نوسان دارد.

قیمت اورانیوم در روز جمعه پنجم ماه مه به 53.7 دلار به ازای هر پوند رسید که این رقم بالاترین نرخ فروش آن ظرف یک سال اخیر بود؛ خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا و نگرانی‌های مداوم در خصوص عرضه عامل افزایش بهای این فلز ظرف هفته‌های اخیر بوده است. حمله روسیه به اوکراین و کاهش مبادلات روسیه و اتحادیه اروپا، حتی در زمینه انرژی باعث شد تا تقاضا برای اورانیوم در دنیا جهش یابد؛ در عین حال کشورهای مختلف درصدد افزایش نیروگاه‌های برق هسته‌ای برآمده‌اند و این موضوع می‌تواند رشد تقاضا برای این محصول را ظرف سال‌های آینده تضمین کند.

در سال 2021 اورانیوم با نرخی در محدوده 30 تا 32 دلار به ازای هر پوند معامله می‌شد؛ البته این نرخ بالاتر از میانگین نرخ بلند مدت فروش این فلز بود و درواقع تبعات تورمی، مبارزه با کرونا در دنیا باعث شده بود تا اورانیوم در این سال به کانال قیمتی 30 دلاری ورود کند. با این وجود، این اوج‌گیری قیمتی پایان رالی صعود اورانیوم نبود. حمله روسیه به اوکراین و تحریم اقتصادی روسیه از سوی کشورهای غربی باعث شد تا این فلز مجدد جهش نرخی دیگر را تجربه کند. رکورد تاریخی بهای فروش اورانیوم مربوط به نیمه آوریل سال 2022 می‌شود که این فلز با نرخی در محدوده 62 دلار به ازای هر پوند نیز معامله شد.

صعود بهای اورانیوم در بازارهای جهانی ظرف 2 سال اخیر و به خصوص از ابتدای 2022 باعث شد تا شرکت قزاقستانی کازاتوپروم به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده معدنی اوورانیوم دنیا درصدد برآید تا بر میزان تولید این محصول بیفزاید.

کازاتومپروم تولیدکننده 45 درصد عرضه اولیه اورانیوم به بازار جهانی است. در عین حال این غول اورانیوم حدود یک سوم عرضه جهانی اورانیوم را به خود اختصاص می‌دهد؛ برنامه این شرکت برای سال جاری میلادی تولید 10 هزار و 900 تا 11 هزار 500 تن اورانیوم معادل 28 میلیون و 300 هزار تا 29 میلیون و 900 هزار پوند اکسید اورانیوم است.

کاهش تولید اورانیوم قزاقستان

شرکت قزاقستانی Kazatomprom، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم جهان که حدود یک سوم عرضه جهانی اورانیوم را به خود اختصاص می‌دهد، انتظار دارد امسال (سال 2023) 10 هزار 600 ال 11 هزار و 200 تن فلز اورانیوم با خلوص مدنظر نیروگاه هسته‌ای تولید کند؛ همچنین میزان کل تولید اورانیوم این کشو برابر 20 هزار 500 تا 21 هزار و 500 تن در نظر گرفته شده است.

این شرکت در سال 2022 برابر 21 هزار و 227 هزار تن اورانیوم تولید کرد که این رقم نسبت به میزان تولید در سال 2021 افتی 2.7 درصدی داشت. میزان اورانیون غنی شده مدنظر برای نیروگاه‌های هسته‌ای توسط این شرکت نیز در سال گذشته به 11 هزار و 373 تن رسید که این رقم نسبت به میزان تولید آن در سال 2021 افتی 4.1 درصدی داشت.  

این کاهش عرضه در حالی رقم خورده است که حمله روسیه به اوکراین بر میزان تقاضا برای این فلز تامین‌کننده سوخت هسته‌ای افزوده است.

راکتورهای جدید در سراسر دنیا

چین می‌گوید که قصد دارد تا سال 2035 برابر 150 رآکتور جدید در این کشور احداث کند؛ ژاپن و کره‌جنوبی نیز قصد دارند تا ظرفیت هسته‌ای خود را افزایش دهند.

در اروپا، انگلستان قصد دارد هر سال یک نیروگاه هسته ای جدید بسازد تا حدود 25 درصد از تقاضای برق را با منابع انرژی هسته‌ای پوشش دهد. فرانسه که در حال حاضر برای حدود 70 درصد برق خود به راکتورهای هسته ای متکی است، متعهد به نصب 14 نیروگاه جدید شده است. در عین حال اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است که نیروگاه‌های هسته‌ای به عنوان یک سرمایه گذاری سبز در نظر گرفته شوند.