به گزارش اکوایران؛ با رشد شاخص کل به تراز های بالای 2 میلیون و 500 هزار واحد، ریسک سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس تهران افزایش یافت. این افزایش ریسک کوتاه مدت بی دلیل نبود و احتمال بالای شکل گیری روند اصلاحی شاخص کل به وقوع پیوست.

در این میان، تحلیلگران خبره بازار سرمایه معتقد بودند که این ریزش شاخص های آماری، بیشتر از رفتار هیجانی فعالان بازار سرمایه و طمع نوسان گیران برای خرید در قیمت های پایین تر، عمق می گیرد. حتی برخی از تحلیلگران این اصلاح را برای تداوم رونق معاملات به دلیل کاهش معاملات هیجانی مثبت عنوان کردند.

سقوط بزرگ چگونه رقم خورد؟

ارزشگذاری اوراق سهام با دید سرمایه گذار؛ در حال حاضر قیمت هایی بالاتر از قیمت بازاری سهم ها حتی در تراز روز شنبه در خود جای داده است.

از نظر تحلیلگران بازار، همین مسئله باعث می شود تا دومین عمق دهنده ریزش بازار(نوسانگیران)، با ریزش قیمت ها به نرخ های جذاب، به لشکر حامیان بازار بپیوندند و این اتفاق رفتار هیجانی سرمایه گذاران را تا جدی کاهش دهد که شاهد ورود پول حقیقی به بازار باشیم.

درخصوص زمان و یا تراز انتهایی اصلاح نیز نمی توان به صراحت عددی را در نظر گرفت اما با جمع بندی نظرات کارشناسان می توان گفت تراز 2 میلیون و 200 هزار واحدی کف حمایتی مستحکمی برای بازار به شمار می رود و از نظر زمانی نیز بازار می تواند در روز چهارشنبه به سمت صعودی شدن تغییرات شاخص کل حرکت کند و یا در صورت تداوم رفتار هیجانی در اوایل هفته آتی شاهد آن باشیم.

با توجه به اظهار نظر کارشناسان، احتمال شکل گیری موج اصلاحی دوم و سوم شاخص کل بسیار اندک است.

پیش بینی بورس فردا 19 اردیبهشت 1402 / روزی که برای بازار سرمایه تمام نمی‌شد!