به گزارش اکویران، نمادهای بانک ملت پتروشیمی بندرعباس و نماد فملی جزو نمادهای تأثیرگذار مثبت بر روی شاخص بورس تهران بودند. 

همچنین برترین گروه‌های صنعتی از نظر ارزش بازاری در روز دوشنبه گروه خودرویی باارزش معاملاتی بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بود و  همچنان در رتبه اول قرار گرفت. 

نکته جالب‌توجه معاملات روز دوشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران وجود گروه انبوه‌سازی در رتبه دوم و بالاتر از فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بود. گروه انبوه‌سازی باارزش معاملاتی ۷۷۵ میلیاردتومانی بعد از گروه خودرویی در رتبه دوم برترین گروه‌های صنعتی بازار بود و جایگاه دوم  را به خود اختصاص داده بود.

بعد از آن گروه فلزات اساسی با ۷۵۸ میلیارد تومان و فرآورده‌های نفتی هم 730 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی جای گرفتند شاخص بورس تهران با اینکه نیمه اول روز دوشنبه را با رشد شروع کرده بود؛ اما رفته‌رفته و در ابتدای نیمه دوم مسیر نزولی را در پیش گرفت. 

اما با شروع نیمه دوم بازار و برای سومین بار دوباره خودش را به محدوده دو میلیون و سیصد هزار واحدی رساند و در نهایت در همین محدوده هم کار را تمام کند. 

ارزش بازار بورس تهران در روز دوشنبه روی عدد ۸۵۰۵ همتی قرار گرفت و ارزش معاملات نیز به محدوده ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومانی رسید.

خبرهای روز

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت گفت: «برنامه تولید سال جاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است و تاکنون ثبت سفارش ۱۰۰ ‌ هزار دستگاه خودرو برای واردات انجام‌شده است.»

وزیر نیرو نیز گفت: «رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی از نیمه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ شکست و ۷ هزار و ۵۴ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار بهره‌برداری شد. ساعت کاری ادارات از خرداد ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود و یک ساعت قبل از پایان وقت اداری بر اساس مصوبه دولت در مناطق غیر گرمسیر باید سیستم‌های سرمایشی خاموش شود‌ و در مناطق گرمسیر نیز هم‌زمان با ساعت تعطیلی باید خاموش شوند‌.»

روز دوشنبه در تالار خودرو هر دستگاه کارا تک‌کابین متعلق به بهمن موتور با قیمت میانگین ۴۸۳.۲ میلیون تومان و هر دستگاه کارا دو کابین با قیمت میانگین ۵۰۰.۷ میلیون تومان به فروش رسید.

بررسی تکنیکال شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته کاری (دوشنبه هفته جاری) خود به خط روند صعودی ایجاد شده در اندیکاتور RSI  واکنش مثبتی نشان داد تا  با وجود اینکه این خط روند در روز  یکشنبه رو به‌ پایین شکسته شده بود؛ اما باز هم مورد حمایت قرار گرفته باشد. 

اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه به این موضوع اشاره داشتند که این شکست به‌عنوان یک فیک بریک یا شکست غلط در بازار بوده است و همچنان این خط روند صعودی در اندیکاتور rsi می‌تواند به‌عنوان یک خط روند حمایتی برای بازار سرمایه محسوب شود. 

از سویی هم خط کانال صعودی خود شاخص کل بورس تهران می‌تواند روند و رویه مثبتی برای بازار بورس تهران محسوب شود و محدوده ۲۳ درصدی فیبوناچی موج قبلی یعنی عدد ۲ میلیون و ۲۳۰ هزارواحدی شاخص کل  به‌عنوان یک سطح حمایتی عمل کند تا شاخص بورس تهران را یک‌بار دیگر به محدوده 2 میلیون و 300 هزار واحدی برساند. 

حالا اهالی بازار به این  موضوع نگاه می‌کنند شاخص بورس تهران می‌توانند در روزهای آینده به اعداد و ارقام بالاتری برسد یا خیر؟ 

همچنین روز چهارشنبه به‌عنوان یک روز بین تعطیلی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود و شاید خیلی از اهالی بازار تصمیم گرفته باشند که خریدهای خود را به هفته آینده موکول کنند. 

اردیبهشت‌ماه روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و اهالی بنیادی کار بازار سرمایه معتقد هستند باید تا انتشار گزارش دومین ماه شرکت‌ها در سال 1402 صبر پیشه کرد تا رویه بهتری در مورد انتخاب سهام و چیدمان پرتفوی انتخاب کرد.

کلواکنش مثبت شاخص کل بورس تهران به خط روند کانال صعودی فرضی