به گزارش اکوایران ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس از ابتدای معاملات روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل بورس با افت 16 هزار و 350 واحدی به رقم یک میلیون و 821 هزار و 769 واحد رسید. 

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان معاملات 924 واحد نسبت به روز سه‌شنبه پائین آمد و در رقم 537 هزار و 870 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 33 واحدی به سطح 23 هزار و 7 واحد افت کرد. اما  شاخص کل هم وزن  فرابورس 251 واحد رشد کرد و به رقم 95 هزار و 56 واحد رسیده است. 

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 233 نماد رشد قیمت داشتند و 422 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز پیاپی منفی بود و 860 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش بیش از 6 برابری -معادل 547 درصد- داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 110 میلیارد تومان بود. 

فولاد دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای شتران، فملی، شپنا و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، رمپنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فپنتا، کچاد و حآفرین در رتبه‌های بعدی بودند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای بزرگ بازار که با خروج پول مواجه بودند موجب ریزش شاخص شدند. فولاد، شستا، فملی، شبندر و شتران بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای کچاد، رمپنا و اخابر بزرگان سبزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای فغدیر، ارفع و زاگرس بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای کگهر، انتخاب و دماوند بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و فرابورس پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

عرضه و تقاضای بورس

در معاملات چهارشنبه، 70 نماد صف خرید داشتند و 61 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 50 درصدی به 402 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 14 درصد افزایش یافت و 332 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) با صف خرید 90 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وبانک، نمادهای کساپا (شرکت سایپا شیشه) و فاذر (شرکت صنایع آذر آب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نمادهای بزرگ خودروساز؛ خودرو و خساپا بیشترین صف فروش را داشتند و شستا، ذوب و بالاس دیگر نمادهایی بودند که بیشترین صف فروش را داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 43 هزار و 964 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 29 هزار و 420 میلیارد تومان بود که 67 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 238 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 317 میلیارد تومان بود. 

پس از فولاد، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نمادهای خگستر و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 2 میلیارد و 283 میلیون و 724 هزار و 974 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خساپا و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس