به گزارش اکوایران، فلز روی در بازارهای جهانی عقب‌نشینی قیمتی قابل ملاحظه‌ای داشت به‌نحوی که بهای این فلز در معاملات آتی کامکس آمریکا به 2 هزار و 512 دلار به ازای هر تن در روز شانزدهم ماه مه رسید که این رقم کمترین نرخ فروش آن در این بازار پس از اکتبر 2020 بود. این عقب‌نشینی قیمتی شامل حال معاملات این محصول در سایر بازارها از جمله بورس فلزات لندن نیز می‌شد.

کاهش بهای روی در بازارهای جهانی بخشی از عقب‌نشینی قیمتی گسترده در بازار فلزات اساسی است. اگرچه چین از قرنطینه‌های سختگیرانه کوتاه آمده است، اما رشد تقاضا برای فلزات پس از کاهش محدودیت کرونایی در این کشور، ناامیدکننده بود.

کسری 45 هزار تنی در 2023

گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) همچنان معتقد است که بازار جهانی روی تصفیه‌شده امسال نیز با کمبود عرضه مواجه خواهد شد، اما این موسسه، پیش‌بینی کسری خود را از ۱۵۰ هزار تن در زمان آخرین به‌روزرسانی آماری در اکتبر 2022 به 45 هزار تن کاهش داده است.

در شرایطی که میزان مصرف روی در بازار جهانی حدود 14 میلیون تن است، کسری 45 هزار تنی فلز روی تصفیه شده یعنی این بازار با کمبود 0.3 درصدی این محصول مواجه خواهد شد. اگرچه کمبود عرضه نسبت به تقاضا سیگنال موثری در جهت رشد نرخ برای بازار به همراه دارد، اما با توجه به کاهش کسری عرضه در این بازار، این سیگنال توان چندانی برای حمایت قیمتی در بازار ندارد. به این ترتیب ظرف چهار ماه و نیم سپری شده از سال 2023، فلز روی دومین عملکرد ضعیف قیمتی پس از نیکل را در معاملات بورس فلزات لند به ثبت رسانده است.

طبق گزارش‌های ILZSG، تقاضای جهانی برای فلز روی تصفیه شده در سال 2022 به میزان 3.9 درصد کاهش یافت؛ این در حالی بود که میزان تقاضا برای این فلز از سوی چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده روی در دنیا افتی 4.9 درصدی داشت.

حدود 60 درصد از مصرف فلز روی به شکل فولاد گالوانیزه است که به‌طور گسترده در بخش ساخت و ساز و خودرو استفاده می‌شود، که هر دوی آنها در سال گذشته به شدت تحت تاثیر قرنطینه‌های چین کاهش داشتند. اما ILZSG انتظار دارد که تقاضای چین برای فلز روی در سال جاری 2.1 درصد بهبود یابد. چنین رشدی برای سایر نقاط دنیا نیز پیش‌بینی می‌شود.

داده‌های انجمن جهانی سرب و روی نشان می‌دهد که میزان تولید روی تصفیه شده نیز در سال گذشته به میزان 3.8 درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که برآورد می‌شود، میزان تولید این فلز در سال جاری با 3.1 درصد افزایش خواهد یافت. البته این موسسه در اکتبر 2022 پیش‌بینی رشد 2.6 درصدی در تولید فلز روی تصفیه شده را داشت.

ILZSG انتظار دارد که تولید فلز روی پالایش شده چین در سال جاری به میزان 4 درصد افزایش یابد؛ چرا که واحدهای ذوب این کشور سرمایه‌گذاری  نسبتا بالایی در بخش تصفیه و پالایش انجام داده‌اند.

image-25-1024x477

اروپا در زنجیره تامین جهانی کمرنگ شد

سهم اروپا در زنجیره تامین فلز روی ظرف سال گذشته کاهش داشت. چندین کارخانه ذوب و پالایش فلز روی در سال گذشته به دلیل قیمت بالای برق به طور کامل فعالیت خود را متوقف و برخی از میزان فعالیت خود کاستند.

به گفته ILZSG از تولید فلز روی اروپا برای سال گذشته به میزان 11.4 درصد کاسته شد؛ اما انتظار می‌رود که میزان تولید در سال 2023 رشدی 2.3 درصدی داشته باشد.

با این وجود میزان بهبود تولید و رشد عرضه، مطابق با رشد تقاضا نیست و بنابراین احتمالا بازار در سال جاری با کمبود فلز روی مواجه می‌شود.

image-24-1024x477