به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و خروج پول حقیقی نیز کاهش یافت.

در روز شنبه شاخص همانند هفته پیشین ریزش کرد، 63 هزار و 666 واحد پایین آمد و 3 هزار و 474 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. این روند از روز یکشنبه ناگهان تغییر کرد. شاخص 71 هزار و 882 واحد صعود کرد و هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. روز دوشنبه نیز شاخص بیش از 15 هزار واحد افزایش پیدا کرد. روز چهارشنبه شاخص 19 هزار و 969 واحد رشد کرد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 43 هزار و 602 واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1.9 درصد شود. شاخص هم وزن نیز که در سه روز متوالی روند صعودی داشت، در پایان هفته نسبت به هفته پیشین تنها 432 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 6 صدم درصدی را ثبت کرد.

در 4 روز کاری این هفته، به صورت یکی در میان، پول حقیقی وارد و خارج شد و روند پرنوسانی داشت.

 پس از خروج 3 هزار میلیارد تومانی در روز شنبه، روز یکشنبه هزار میلیارد تومان به بازار سهام وارد شد. اما روز دوشنبه یکبار دیگر پول حقیقی خارج شد که ارزش آن 217 میلیارد تومان بود. 

روز چهارشنبه نیز که شاخص به رشد ادامه داد 446 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. در مجموع کل هفته، 2 هزار و 185 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد که میانگین روزانه آن 546 میلیارد تومان است. 

بنابراین با وجود رشد شاخص‌ها در سه روز کاری متوالی، مجموع ورود و خروج پول حقیقی به سمت خروج پول سنگینی می‌کند. این در شرایطی است که ارزش معاملات خرد نیز کاهش یافت. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 14 هزار و 364 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 19 هزار و 363 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 26 درصدی داشته است. 

ناظران یکی از عوامل خروج پول و کاهش حجم معاملات را تعطیلی روز سه‌شنبه می‌دانند و معتقدند بسیاری از سهامداران خرد برای اجتناب از ریسک‌های سیاسی پیش از تعطیلی سبد سهام خود را کوچکتر می‌کنند. 

اهمیت این باور عمومی از این جهت است که اعتماد فعالان اقتصادی به سیاست گذار در سطح پایینی است. و تجربه سهامداران نیز بر این باور عمومی مهر تایید می‌زند. 

در چنین شرایطی دولت در سال جاری با کسری بودجه بزرگی مواجه است که میزان آن از 400 تا 500 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. حال این نگرانی وجود دارد که دولت برای تامین کسری بودجه به مصوبات شبانه، دستورالعمل‌های خلق الساعه و مداخلات بیشتر دست بزند. در واقع ریسک سیستماتیک بازار همسو با کسری بودجه رشد می‌کند. خصوصا آنکه دولت سیزدهم نشان داده که از آزمون و خطا و تصمیمات غیر کارشناسی اجتناب نمی‌کند. بنابراین سایه شمشیر داموکلس مداخله دولت بر سر بازار سهام است و اثر این سایه در روندهای بازار دیده می‌شود. 

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند با شروع فصل گرما، مشکل کمبود انرژی در کشور مانند سال‌های گذشته تکرار خواهد شد و امسال نیز ممکن است صنایع به علت کمبود انرژی با تعطیلی یا کاهش ساعات کاری مواجه شوند. کما اینکه دولت با همین پیش بینی، تصمیم به تغییر ساعات کاری ادارات دولتی گرفته است. 

در تازه ترین مورد، شرکت توزیع نیروی برق، تامین برق صنایع سیمان و فولاد را بر اساس سه برنامه پیشنهادی طی ماه‌های خرداد تا مرداد امسال، سهمیه بندی کرده است. براساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا شهریور امسال سهمیه بندی می‌شود. سه پیشنهاد شرکت توزیع برق، عبارت است کاهش 30 درصدی در 3 ماه، کاهش 60 درصدی در دو ماه یا کاهش 90 درصدی در یک ماه. 

ریسک بزرگتر آن است که دولت به تغییرات قیمتی در انرژی مصرفی صنایع دست بزند. مداخله‌ای که به کاهش تولید، کاهش درآمد و کاهش سود و در نهایت به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها منتهی می‌شود. 

بنابراین، در شرایطی که بازار از روند نزولی هفته گذشته فاصله گرفته است. در هفته‌های پیش رو با ریسک فرارسیدن فصل گرما مواجه است. علاوه براین در میان مدت گزارش‌های مالی سالانه شرکت‌ها بر تغییرات بازار اثر خواهد داشت و یک چشم معامه‌گران در انتظار گزارش‌های سالانه است.