به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های بازار سهام صعود کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه یکم خرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 4 هزار و 784 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 86 واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  21 واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس رشد 596 واحدی داشت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 398 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 274 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 59 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سیمان فارس نو (سفانو)، شرکت‌ سرمایه گذاری اعتبار ایران (واعتبار) و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فجر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (فتوسا)، شرکت داروسازی سبحان  انکولوژی (دسانکو) و شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای قپیرا (شرکت قند پیرانشهر)، فسپا (شرکت گروه صنعتی سپاهان) و شغدیر (شرکت پتروشیمی غدیر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت دارویی ره آورد تامین (درهآور)، شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) و شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 133 نماد صف خرید داشتند و 44 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 95 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 132 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 43 درصدی به 196 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد. در 15 دقیقه ابتدایی شاخص 9 هزار واحد ریزش کرد. اما پس از آن روند صعودی پیدا کرد و بالا آمد. در نیم ساعت پایانی شاخص وارد کانال 2.3 میلیونی شد و در نهایت 4 هزار واحد بالاتر از روز قبل ایستاد. شاخص هم وزن نیز روند مشابهی را طی کرد. 

در پایان، تعداد نمادهای سبزپوش بازار نیز بیشتر بود و 59 درصد نمادها سبزپوش بودند. نمادهای وبملت، فارس، شستا، حکشتی، وتجارت، وپاسار و شپنا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. در مقابل کگل، نوری و شپدیس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

دیروز سرانه خرید حقیقی بیشتر از سرانه فروش بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی 30 میلیون و 400 هزار تومان و سرانه فروش 27 میلیون و 600 هزار تومان بود. 

تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار نیز تقریبا سر به سر بود و تنها 5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی گزارش شد. نمادهای شتران، فملی، وشهر، خنصیر، فولاد و خبنیان بیشترین خروج سرمایه را داشتند. در مقابل خپویش، فجر، حفاری، صبا و خزامیا بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند. 

بنابراین در معاملات دیروز بازار در تعادل نسبی بود و در آخرین روز معاملاتی اردیبهشت شاخص توانست به کانال 2.3 میلیونی برگردد. هرچند تقاضا در بازار بیشتر از عرضه‌ها بود اما ارزش معاملات خرد افت 17 درصدی داشت و به 11 هزار میلیارد تومان سقوط کرد. بنابراین با رکود نسبی معاملات مواجه بودیم. در مجموع به نظر می‌رسد بازار فعلا در حوالی سطح 2 میلیون و 300 هزار واحد نوسان کند و منتظر گزارش‌های مالی ماهانه و 12 ماهه شرکت‌ها باقی بماند.

پیش بینی بورس