به گزارش اکوایران، در معاملات صبح چهارشنبه شاخص DAX در آلمان 1.3 درصد کاهش یافت، FTSE 100 در بریتانیا 1.4 درصد کاهش یافت و CAC 40 در فرانسه 1.6 درصد کاهش یافت.

راه دشوار بریتانیا در مهار تورم

داده‌های منتشر شده در اوایل چهارشنبه نشان داد که نرخ تورم کل بریتانیا در ماه آوریل کمتر از حد انتظار کاهش یافت و از 10.1 درصد در ماه قبل به 8.7 درصد رسید، در حالی که تورم اصلی یا شاخص اصلی قیمت مصرف کننده بریتانیا (CPI) بطور سالانه در آخرین گزارش 24 می به 6.8٪ رسید در حالی که پیش بینی می شد در سطح قبلی که برابر با 6.2٪ بود باقی بماند. و این بالاترین سطح تورم اصلی بدون در نظر گرفتن بی ثباتی مواد غذایی و انرژی در 31 سال اخیر است.

با وجود این ارقام علیرغم چرخه انقباضی طولانی مدت بانک انگلستان که منجر به افزایش دیگری در اوایل این ماه شد می توان گفت ثابت شده که مهار تورم در بریتانیا بسیار دشوار است. به نظر می رسد بانک مرکزی در ماه آینده یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد و به احتمال زیاد از 4.50 درصد به 4.75 درصد برساند.

مهم ترین های بازار جهانی در چهارشنبه

قرار است اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، اواخر روز چهارشنبه سخنرانی کند، در حالی که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز قرار است در جشن های بیست و پنجمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی حضور یابد.

نظرسنجی Ifo آلمان از شرایط فعلی کسب‌وکار که در ادامه جلسه معاملاتی امروز برگزار می‌شود، قرار است سرنخ‌هایی از احساسات بازار در بزرگترین اقتصاد منطقه یورو ارائه کند و به همین دلیل بشدت تحت نظر سرمایه گذاران قرار دارد، چرا که هم کسب‌وکارها و هم مصرف‌کنندگان بطور قابل ملاحظه یی تحت تاثیر تورم بالا هستند.

همچنین عدم پیشرفت در مذاکرات بین هر دو حزب سیاسی ایالات متحده بر سر افزایش سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت ایالات متحده، بر این احساسات تأثیرگذار است. اکنون بیش از یک هفته تا اولین نکول احتمالی دولت ایالات متحده باقی مانده است و جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده هشدار داد که اکنون "به احتمال زیاد" دولت ایالات متحده به زودی در اول ژوئن پول نقد کافی را تمام خواهد کرد.

افزایش نفت با کاهش ذخایر

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه پس از آنکه داده‌های صنعتی افت شدید ذخایر آمریکا را ثبت کرد، افزایش یافت که یکی از دلایل عمده آن کاهش عرضه با نزدیک‌تر شدن فصل رانندگی در آمریکا است. داده های موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 19 می حدود 6.8 میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که موجودی بنزین حدود 6.4 میلیون بشکه افت را تجربه نمود. در صورت تایید داده های رسمی در اواخر جلسه، ذخایر بنزین برای سومین هفته متوالی به پایین ترین سطح قبل از روز یادبود از سال 2014 کاهش می یابد.

قیمت نفت خام آمریکا در بازارهای چهارشنبه با 1 درصد افزایش 73.64 دلار برای هر بشکه معامله شد، در حالی که قرارداد برنت با 0.8 درصد افزایش به 77.45 دلار رسید.

هر دو مظنه ی نفتی روز سه‌شنبه پس از اینکه وزیر انرژی عربستان سعودی به فروشندگان کوتاه‌مدت هشدار داد که «مراقب خود باشند» افزایش یافت و این احتمال را افزایش داد که گروهی از تولیدکنندگان بزرگ در اوایل ژوئن در نشستی با یکدیگر یک بار دیگر تولید خود را کاهش دهند.


علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید