شرکت تولیدی ایران‌تایر با نماد پتایر در اردیبهشت ماه ۱۳۴۳ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و در خردا ماه ۱۳۴۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت در نهایت در تاریخ ۳ آذر ۱۳۵۵ در بورس اوراق بهادار تهران در گروه لاستیک و پلاستیک با نماد پتایر پذیرفته شد.

شرکت در زمینه تولید انواع تایر خودروهای سواری، سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راهسازی فعالیت می‌کند. به‌طور کلی محصولات شرکت در دو دسته رادیال سیمی و بایاس قرار دارد. تمرکز بیشتر شرکت در سال 1401 بر روی تولید محصولات رادیال سیمی است به طوری که 71 درصد از محصولات تولیدی را به خود اختصاص داده است.

اردیبهشت پر فروش پتایر

بررسی روند فروش ماهانه پتایر در سال 1401 نشان می‌دهد که به طور میانگین مبلغ 170 میلیارد تومان فروش ثبت کرده است. این نماد در سه‌ماهه ابتدایی سال 1401 رویه صعودی را طی کرده است. به‌طوری‌که در سه‌ماهه تابستان فروش خوبی را رقم زد و به طور میانگین در محدوده قیمت 168 میلیاردتومانی قرار داشت. پتایر فصل پاییز را با روند روبه‌رشد خود پایان داد به‌گونه‌ای که در آذرماه بیشترین فروش را با مبلغ 208 میلیارد تومان به ثبت رساند. این بالاترین میزان فروش را نه‌تنها در فصل پاییز بلکه در کل 12 ماه سال 1401 رقم زده است. در سه‌ماهه زمستان با اینکه نتوانست این مبلغ فروش را حفظ کند؛ اما فروش با ثباتی را کسب کرده که در محدوده قیمتی 190 میلیارد تومان است.

photo_2023-06-17_11-32-07

شرکت ایران‌تایر در فروردین‌ماه سال جاری به فروش 176 میلیارد تومان دست پیدا کرده است مو موفق شد مبلغ فروش  اردیبهشت‌ماه را به رقم 244 میلیارد تومان برساند که می‌توان گفت بهترین فروش این شرکت از ابتدای سال 1401 تابه‌حال بوده است. این فروش نسبت به فروردین‌ماه گذشته معمولاً تولید و فروش پایینی در این ماه دارد، رشد 39 درصدی و نسبت به میانگین سال مالی قبل رشد 43 درصد داشته است.


بازدهی خوب تایری‌ها


جهش سود خالص پتایر

شرکت ایران‌تایر در ۱۲ماهه 1401 مبلغ 2047 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده است.

این شرکت در سه‌ماهه زمستان به درآمد عملیاتی 568 میلیارد تومان دست پیدا کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل که مبلغ 385 میلیارد تومان بوده با رشد 32 درصدی همراه شده است. همچنین می‌توان گفت که این میزان فروش در فصل زمستان را در فصل پاییز نیز به دست آورده است.

پتایر توانسته از ابتدای سال 1401 روند صعودی را در خصوص درآمدهای عملیاتی، سود خالص و ناخالص در پیش گرفته است. به‌طوری‌که در فصل زمستان به سود خالص نزدیک به 68 میلیارد تومان رسید که نسبت به فصل پیشین خود رشد 30 درصدی داشته است. گفتنی است پتایر توانسته سود زیان خالص 5 میلیارد تومان را در فصل زمستان 1400 را به سود خالص 68 میلیاردتومانی در زمستان 1401 تبدیل کند. همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص پتایر با جهش خوبی همراه شده به‌طوری‌که از حاشیه سود خالص صفر درصد در فصل ابتدای سال به حاشیه سود 12 درصد در فصل پایانی رسیده است.

photo_2023-06-17_11-32-11

صنعت تایر با چالش‌ها و مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند که  مهم‌ترین آن قیمت‌گذاری دستوری است. درحالی‌که نرخ خرید مواد اولیه شناور بوده و متأثر از نرخ ارز و است و بر قیمت تمام شده محصول اثرگذار است؛ اما در مقابل این محصول نهایی است که شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شود. این مسئله منجر شده تا حاشیه سود اکثر شرکت‌های این صنعت درگیر شوند و برخی شرکت‌ها نیز زیان شناسایی کنند. قیمت‌گذاری دستوری موجب شده تا قیمت سهام این شرکت‌های تایری کاهشی شده و بسیاری از سهام‌داران از حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت نیستند.

بنابراین، این مقوله به چالش بزرگی برای تولیدکنندگان و اهالی بازار سرمایه تبدیل شده است و باید دید آیا این صنعت از قیمت گذاری دستوری رها می‌شود و به جایگاه مناسبی در بازار سرمایه می‌رسد؟

جنگ بورسی با قیمتگذاری دستوری