به گزارش اکوایران؛ سال 1401 با تورمی که به همراه داشت اثرات قابل توجهی بر صنایع کشور و همچنین صنعت بانکداری بر جای گذاشت. با تغییر شرایط تسهیلات و سپرده‌های بانک‌ها در نیمه سال اخیر، تراز عملیاتی بانک‌های تجاری که مدتی از رشد هزینه‌های آن‌ها عقب مانده بود؛ مورد حمایت قرار گرفت. افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب شد تا بانک‌ها رشد قابل توجهی در سپرده‌ها تجربه کنند که به وسیله شکاف میان نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها، تراز عملیاتی بانک‌های سودآور کشور را افزایش داد. برخی از بانک‌ها که به دلیل هزینه‌های بالای اداری و عمومی درگیر زیان‌دهی بودند نیز با این تغییر توانستند از روند تشدید زیان‌دهی خود بکاهند.

جهش 40 درصدی تراز عملیاتی وکار

بانک کار آفرین نیز در سال گذشته توانست تراز عملیاتی خود را افزایش دهد. این بانک در یازده ماهه ابتدایی سال قبل بطور متوسط، ماهانه 100 میلیارد تومان تراز عملیاتی داشته است اما در اسفند ماه این سال به تراز عملیاتی 141 میلیارد تومانی دست پیدا کرد. دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز نشان دهنده تداوم عملکرد عملیاتی این بانک، با تراز 140 میلیارد تومانی بود که بیانگر رشد 40 درصدی این تراز با تغییرات نرخ سود سپرده ها است.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۳۰_۱۶-۳۰-۲۳

استرس قیمت‌گذاری دستوری به سهامداران

بانک کارآفرین در صورت‌های مالی 9 ماهه خود سود خالصی برابر با 62 درصد خالص درآمد تسهیلاتش به ثبت رسانده. خالص درآمد تسهیلات و سود خالص 9 ماهه سال گذشته این بانک به نسبت 9 ماهه ابتدایی سال 1400 بدون تغییر بوده اما خالص درآمد کارمزد و هزینه‌های اداری و عمومی به ترتیب 65 و 39 درصد افزایش داشته است.

روند سودآوری فصلی بانک کار‌آفرین نشان می دهد که این مجموعه در پاییز هر سال کمترین اثر مثبت را بر سود خالص سالانه دارد در حالی که فصل تابستان بیشترین درآمدزایی را برای این مجموعه به ارمغان می‌آورد. روند حاشیه سود فصلی در کنار خالص درآمد‌های عملیاتی بانک نشان می دهد که این مجموعه در بهار و تابستان و زمستان از سطح حاشیه سود بالاتری برخوردار است که حتی درآمدزایی کم رمق بهاره را به سودخالص متناسبی بدیل می کند.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۳۰_۱۶-۳۰-۲۴

رشد این شرکت از ارزش کل بورس تهران بیشتر بود