به گزارش اکوایران، بازار سرمایه امروز برخلاف روزهای گذشته روندی صعودی را در پیش گرفت و شاخص کل بورس توانست بیش از ۱۳ هزار واحد افزایش یابد و در محدوده 2 میلیون و 157 هزار واحدی بایستد. در جریان معاملات امروز نمادهای خودرویی بودند که با افزایش تقاضا روبرو شدند و توانستند با رنگ و رخ سبز رنگ بر روی تابلوی معاملات ظاهر شوند.

صنعت خودروسازی یکی از مهمترین و البته نام آشناترین صنایع بازار سرمایه است. نمادهای گروه خودرویی را می‌توان در دسته نمادهای با ارزش همراه با حجم معاملات بالا دسته بندی کرد. نمادهای گروه خودرویی در تغییر روند شاخص و به طور کلی در روند کل بازار تاثیر بسیاری دارند.

گروه خودرویی به دلیل اینکه ارزش بالایی از معاملات را به خود اختصاص می دهند از آن ها به خصوص نماد خودرو به‌عنوان لیدر و پرچم‌دار یاد می شود؛ چراکه رابطه مستقیمی با سایر صنایع مانند فولاد، پتروشیمی، صنایع الکترونیکی و حتی شرکت‌های غیرخودرویی حوزه سرمایه‌گذاری دارند.

بزرگترین شرکت فعال در گروه خودرو

شرکت ایران خودرو با ارزش بازاری بیش از 94 هزار میلیارد تومان بزرگترین شرکت فعال در صنعت خودرو شناخته شده است. از دیگر شرکت های مهم در این حوزه شرکت سایپا (خساپا) با ارزش بازاری 55 هزار میلیارد تومان است.

در این گزارش به واسطه انتشار گزارش فروش خرداد ماه به بررسی شرکت های حوزه صنعت خودرویی می پردازیم.

بازدهی نمادهای خودرویی در خرداد

نماد خودرو با فروش 33 هزار و 700 میلیارد تومان در خرداد ماه توانسته نسبت به ماه قبل خود رشد 133 درصدی را به دست آورد که بیشترین بازدهی را در بین هم گروه های خود به دست آورده است. این نماد در فصل بهار به فروش 52 هزار و 213 میلیارد تومان دست پیدا کرده است که از فروش فصل زمستان که مبلغ 57 هزار و 437 میلیارد تومان بوده، کمتر بوده به عبارتی دیگر تنها 91 درصد از فروش فصل زمستان را پوشش داده است.

فروش خوب ایران خوردو در مقابل سایپا / بررسی فروش ماهانه «خودرو» و «خساپا»

دیگر نماد از این گروه خساپا است که به مبلغ درآمد مبلغ 7 هزارو 191 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اردیبهشت ماه خود تغییری را تجربه نکرده است اما نسبت به میانگین دو ماه پیشین 28 درصد افزایش داشته است. خساپا در فصل جاری به مبلغ فروش 16 هزار و 850 میلیارد تومان دست پیدا کرده که فروش فصل قبل خود بیشتر بوده است.

خدیزل دیگر نماد صنعت خودرویی در خرداد ماه مبلغ 2 هزارو 64 میلیارد تومان فروش ثبت کرده که با بازدهی های مثبتی نسبت به ماه قبل خود همراه شده که این رشد به میزان 35 درصد بوده است همچنین نسبت به میانگین دو ماهه گذشته رشد 70 درصدی را رقم زده است.

نماد خزامیا نیز در خرداد ماه مبلغ 645 میلیارد تومان فروش کسب کرده است که با افت 87 درصدی نسبت به ماه گذشته خود همراه شده است. این نماد موفق شده با مقدار فروش فصل جاری خود 107 درصد از فروش فصل زمستان را کسب کند. یعنی این نماد با فروش 6 هزار و 143 میلیارد تومان در فصل بهار از فروش فصل گذشته خود با مبلغ 5 هزار و 731 میلیارد تومان سبقت گرفته است.

نماد خاور نیز توانسته عملکرد خوبی را در خصوص فروش ماهانه از خود برجای بگذارد. این نماد در خرداد ماه مبلغ 5 هزار میلیارد تومان فروش داشته که با رشد 25 درصدی نسبت به ماه اردیبهشت ماه و بازدهی 63 درصد نسبت میانگین دو ماه قبل به دست آورده است.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۰۲_۰۹-۵۹-۴۷

نمادهای خزامیا، خساپا موفق شدند در فصل جاری به مبلغ فروش بیشتری نسبت به فصل زمستان دست پیدا کنند. اما نماد خدیزل 141 میلیارد تومان کمتر از فصل قبل خود فروش ثبت کرده است. نماد خودرو نیز کمتر از 5 هزار میلیارد تومان و در نهایت نماد خاور نیز کمتر از 2 هزار تومان نسبت به فصل پیشین خود فروش کسب کرده اند.

در نهایت نمادهای گروه خودرویی به جز خزامیا توانستند بازدهی‌ها و عملکرد مثبتی را در خصوص فروش خرداد ماه رقم بزنند.

تحلیل بنیادی سهام خزامیا / شکسته شدن رکورد فروش و رشد سود خالص خزامیا