به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه 20 تیر 1402،  شاخص بورس  تهران 30 هزار و 161 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و تا سطح 2 میلیون و 128 هزار و 373 واحد پایین آمد. 

ریزش 30 هزار واحدی بزرگترین سقوط شاخص در یک ماه اخیر است. شاخص هم وزن نیز بزرگترین ریزش در یک ماه اخیر را ثبت کرد.

شاخص کل هم وزن  بورس  با کاهش 14 هزار و 270 واحدی در رقم 764 هزار و 587 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با ریزش 424 واحدی به رقم 27 هزار و 595 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با کاهش 3 هزار و 186 واحد به سطح 137 هزار و 202 واحد رسید.

تداوم رشد خروج پول حقیقی از بورس

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای ششمین روز متوالی منفی شد و هزار و 693 میلیارد تومان پول حقیقی از  بازار سهام  خارج شد که نسبت به دیروز تقریبا دو برابر و معادل 98 درصد افزایش یافته است. امروز نیز همانند دیروز نماد  وبملت بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 92 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای شبندر و خکمک بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود   پول حقیقی   به نمادهای ناما، ونیرو و حفاری اختصاص داشت.

بورس

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌  بورس  و فرابورس

امروز اکثر نمادهای و گروه‌های بازار قرمزپوش بودند. نمادهای فولاد، فملی، میدکو، شستا، شپنا، خودرو و وبملت نمادهای قرمزپوش  بورس  بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل ونیرو، البرز و خپویش نمادهایی بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. 

در  فرابورس  نیز نمادهای آریا، وسپهر و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای فغدیر، غگلپا و کگهر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شهر بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کتوسعه، فرود و دی بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات خرد سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 664 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 681 میلیارد تومان بود که 5 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 23 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 8 هزار و 50 میلیارد تومان رسید. 

بورس

پرمعامله ترین نمادهای بازار سهام

در معاملات امروز نماد وبملت بیشترین ارزش معاملات   بازار سهام   را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 154 میلیارد تومان بود. 

پس از وبملت، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خکمک و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 591 میلیون و 695 هزار و 851 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد حفارس و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

عرضه و تقاضای بورس  

در معاملات سه‌شنبه، 55 نماد صف خرید داشتند و 191 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 39 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 236 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 103 درصدی به 537 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس