به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه، 29 خرداد 1402،  شاخص بورس  تهران هزار و 304 واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح 2 میلیون و 164 هزار و 221 واحد بالا آمد. 

شاخص در یک ساعت ابتدایی 6 هزار واحد صعود کرد و پس از آن روند باثباتی داشت. اما در یک ساعت پایانی عرضه‌ها زیاد شد و شاخص روند نزولی پیدا کرد. به طوری که بخش اعظم رشد تحصیل شده را از دست داد. 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با افزایش 5 هزار و 340 واحدی در رقم 737 هزار و 999 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با افزایش 250 واحدی به رقم 27 هزار و 814 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با رشد هزار و 290 واحد به سطح 136 هزار و 127 واحد رسید. 

خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 434 میلیارد تومان  پول حقیقی از بازار سهام  خارج شد. امروز نماد وبملت برای دومین روز بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 242 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای وتجارت و وبصادر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شهر، شرانل و فکمند اختصاص داشت.

بورس

نمادهای پیشران بورس و فرابورس

امروز نمادهای شپنا، حکشتی، شبندر و شستا نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل فولاد، نوری، وبملت و خودرو نمادهایی بودند که اثر کاهنده بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، خاور و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای عالیس، غصینو و تجلی بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شهر بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز عالیس، فرود و زفجر بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 298 هزار و 871 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 287 هزار و 512 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 9 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 567 میلیارد تومان رسید. 

بورس

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد وبملت بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 578 میلیارد تومان بود. 

پس از وبملت، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خزامیا و ثفارس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام بانک ملت با تعداد یک میلیارد و 94 میلیون و 291 هزار و 371 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وکار تعلق داشت. دو نماد خساپا و فملی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات دوشنبه، 92 نماد صف خرید داشتند و 68 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 814 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 102 درصدی به 472 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس