صندوق‌های بازارگردانی یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند: جلوگیری از تشکیل صف‌های خرید و فروش و همچنین افزایش نقدشوندگی در بازار سهام. اما آن دسته از صندوق‌های بازرگردانی که صرفا به دنبال انجام تعهدات ملزم سازمان بورس و ارواق بهادار هستند، الزاما نمی‌توانند به این مهم دست یابند.

صندوق‌های بازارگردانی در رقابت با یکدیگر، سعی دارند از طریق ارائه خدمات مختلف، بازارگردانیِ باکیفیت‌تری به مشتریان خود ارائه دهند. برای مثال شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج از طریق صندوق بازارگردانی تاک دانا که در بازار سهام عمدتا با عنوان صندوق بازارگردانی ترنج شناخته می‌شود، به کمک پنج تیم مختلفی که در ساختار بازارگردانی خود بنا نهاده، کیفیت بازارگردانی را  ارتقا بخشیده است.

امیرعباس صفا، مدیر توسعه صندوق بازارگردانی تاک دانا با اشاره به تیم‌های فعال در این صندوق، توضیح می‌دهد که چگونه این صندوق فراتر از تعهدات بازارگردانی، به عنوان یک مشاور در کنار سهام‌داران قرار گرفته است.

فعالان در بازار سهام معمولا بازارگردانی را در قالب تعهداتی می‌بینند که شرکت بورس و فرابورس مشخص کرده و بازارگردان هم به صورت روزانه این تعهدات را ایفا می‌کند. طبق این تعهدات، بازارگردان تلاش می‌کند نقدشوندگی سهام را بالا ببرد و از تشکیل صف‌های خرید و فروش هیجانی جلو گیری کند.

صندوق بازارگردانی تاک دانا که با مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج فعالیت دارد، تلاش کرده فراتر از ایفای تعهداتش عمل کند و برای نمادهای تحت بازارگردانی خود یک بازارگردانی موثر رقم بزند، به این معنی که صرفا عمل به تعهدات  نقدشوندگی را بالاتر نمی­برد. اما بازارگردانی تاک دانا در تلاش است از طریق افزایش حجم معاملات نماد، نقدشوندگی مطلوبی را برای آن سهم ایجاد کند.

*آشنایی با حوزه­های خدمات در صندوق بازارگردانی تاک دانا

آنچه صندوق بازارگردانی تاک دانا را متفاوت کرده، ساختار درونی این تیم است. امیرعباس صفا درباره این ساختار متفاوت می‌گوید: «خدمات متفاوتی که ما به مشتریان خود ارائه می‌کنیم از مسیر ساختار و منابعی فراهم می‌شود که برای تیم بازارگردانی ترنج در نظر گرفته‌ایم؛ این ساختار کاملا متفاوت با سایر صندوق‌های بازارگردانی است و در چند حوزه فعالیت می­کند.

حوزه اول، عملیات بازارگردانی است که به طور معمول توسط تمامی بازارگردان ها ارائه می شود و وظیفه معاملات سهام را بر عهده دارد. حوزه دوم حسابداری صندوق است، که ارزش خالص دارایی صندوق را به صورت روزانه محاسبه می‌کند. کلیه صندوق‌های بازارگردانی این دو خدمت را ارائه می­دهند. اما صندوق بازارگردانی ترنج خدمات دیگری را نیز ارائه می­دهد که در ادامه به آن اشاره می­شود.

حوزه خدمات سوم: « تیم مدیریت ارتباطات (RM) است. برای هر شرکت، به صورت اختصاصی فردی برای مدیریت ارتباطات وجود دارد که وظیفه ارتباطِ روزانه با سرمایه گذار را بر عهده دارد و نیازهای وی را به شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج منتقل می‌کند. حضور مدیر ارتباط ساختار صندوق بازارگردانی ترنج را با سایر صندوق ها متفاوت کرده است.»

حوزه چهارمی که امیرعباس صفا به آن اشاره می‌کند، خدمات تحلیل اختصاصی است که در آن: «سهم‌هایی که از طریق تاک دانا بازارگردانی می‌شوند، به صورت دوره­ای تحلیل شده و پس از بررسی و محاسبه قیمت و ارزش ذاتی هر نماد، سناریوهای مختلفی را طراحی می‌کند.»

وی در ادامه صحبت‌های خود به وظایف حوزه پنجم اشاره می‌کند:

«در واقع حوزه عملیات به صورت روزانه و لحظه‌ای تصمیم‌گیری نمی‌کند، بلکه منطبق با استراتژی‌هایی پیش می‌رود که از طریق مشارکت همه و در نهایت از طریق کمیته طراحی استراتژی تدوین شده و همچنین با توجه به شرایط روز، معاملات را انجام می‌دهد. این کمیته از داده‌های حوزه ­های پیش­گفته استفاده می‌کند تا بتواند برای دوره‌های کوتاه‌مدت‌،‌ میان‌مدت و بلندمدت استراتژی مطلوبی تدوین کند.»

حوزه فعالیت آخر نیز، تیم مهندسی مالی است که به طور اختصاصی برای مشتریان صندوق­های بازارگردانی تاک دانا، ابزارها و راهکارهای جدید مالی در راستای سایر نیازهای مالی، همچون تامین مالی، طراحی می کند. این تیم به عنوان یکی از نقاط بازارگردانی تاک، تاکنون خدمات ارزشمندی را برای مشتریان خود ارائه داده است.

*حضور اعضای صندوق بازارگردانی ترنج به عنوان مشاور در کنار سهام‌داران

مدیر توسعه صندوق بازارگردانی تاک دانا با اشاره به اینکه استراتژی در نهایت در اختیار بخش مدیریت ارتباط قرار می‌گیرد، می‌گوید: «تیم ارتباط با مشتری، استراتژی نهایی را در اختیار سهام‌دار عمده یا ناشر قرار می‌دهد و پس از چندبار رفت‌وبرگشت و چکش‌کاری، استراتژی نهایی در اختیار مدیر عملیات قرار می‌گیرد تا آن را به دست معامله گران مربوطه برساند تا معاملات روزانه را انجام دهند.» نکته جالب توجه اینجاست که صندوق بازارگردانی ترنج از طریق مدیر ارتباط با مشتری، مدام با مشتری در تماس است و از نیازها و دغدغه‌هایش آگاه می‌شود.

به گفته مدیر توسعه بازارگردانی ترنج، حضور مدیر ارتباط در تیم‌های فعال در صندوق بازارگردانی مشاور سرمایه گذاری ترنج، این امکان را فراهم کرده تا سهامداران این صندوق بتوانند علاوه‌بر پیشبرد موضوعات مربوط به بازارگردانی، به موضوعات دیگری هم بپردازند. امیرعباس صفا در این زمینه می‌گوید:

«ما برای هر نماد، فردی متخصص با دانش مالی بالا را به عنوان رابط قرار داده‌ایم تا به سرعت فیدبک‌های مشتری را دریافت کنیم و علاوه بر آن، در صورت نیاز به تامین مالی یا حتی خرید و فروش سهام به صورت بلوکی، به سرعت اقدام کنیم. حتی در برخی از موارد، خودمان متوجه برخی نیازهای شرکت می‌شویم و به آن‌ها مشاوره می‌دهیم. مثلا گاهی از طریق گزارش‌های مالی شرکت، می‌فهمیم منابع به صورت بهینه در بخش سرمایه‌گذاری تخصیص داده نشده یا سرمایه در گردش بهینه نیست، که به عنوان مشاور، این‌ها موارد را به ناشرین اطلاع می‌دهیم.»

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات بازارگردانی ترنج و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 79326-021 تماس بگیرید.