به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران درتمامی روزها نزولی بود و شاخص در حالی که در ابتدای هفته به کانال 2.1 میلیونی نزول کرده بود در پایان هفته در نزدیکی سقوط به کانال 2 میلیونی قرار گرفت. 

در روز شنبه شاخص کل 7 هزار و 526 واحد پایین آمد و 159 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 18 هزار و 770 واحد افت کرد و 240 میلیارد تومان سرمایه خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 17 هزار و 827 واحد پایین آمد و 854 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 30 هزار و 161 واحد ریزش کرد و میزان خروج پول حقیقی هزار و 693 میلیارد تومان بود. 

روز چهارشنبه حجم معاملات افت کرد و 12 درصد پایین آمد. شاخص نیز 56 هزار و 949 واحد افت کرد و هزار و 210 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 131 هزار و 228 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 6 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 51 هزار و 461 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 6.6 درصدی را ثبت کرد.

ناظران یکی از عوامل روند نزولی بازار در هفته اخیر را حواشی قیمت گذاری دستوری انرژی می‌دانند. پس از اطلاعیه‌های صنایع پالایشی درباره درآمد تسعیر ناشی از تبدیل ارز به ریال سال‌های 1397 الی 1401، قیمت سهام این شرکت‌ها افت کرد. نارضایتی‌ها از افزایش نرخ گاز افزایش یافت و با تداوم ریزش بازار صدای اعتراض سهامداران و معامله گران بلندتر شد.  

در چنین شرایطی نامه اعتراضی سهامداران به ابراهیم رئیسی منتشر شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، نیز از شرکت پخش فراورده‌های نفتی شکایت کرد. بالا گرفتن اختلافات و شکاف در دستگاه‌های اجرایی ریزش بورس را تشدید کرد. اتفاقی که نمایانگر سوء مدیریت در بازار سرمایه است و نشان می‌دهد که سازمان بورس نه تنها از صیانت از منافع سهامداران ناتوان است، بلکه نمی‌تواند در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های مربوط به بازار سرمایه وحدت رویه ایجاد کند. بنابراین، افزایش بی اعتمادی و تداوم خروج سرمایه از بازار اتفاق دور از انتظاری نیست که می‌تواند موجب سقوط بیشتر بازار شود.

بورس