به گزارش اکوایران؛ بورس تهران که در ماه‌های اخیر با چالش‌های سنگینی مواجه شده است؛ در معاملات دیروز بازار سهام با ارزش معاملات خرد 4 هزار و 818 میلیارد تومانی به کار خود پایان داد. چالش‌های اخیر بازار سهام موجب شده تا چشم انداز ارزش سهام شرکت‌ها در این مدت به نسبت تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده جذاب نباشد و بازار سهام با بی رونقی و رکود شدیدی مواجه شود. رکودی که در تراز 2 میلیون واحدی شاخص کل با ارزش معاملات خرد روزانه 4 هزار و 818 میلیارد تومانی همراه بوده است.

تغییرات ارزش معاملات خرد از ابتدای سال جاری به خوبی نشان دهنده رکود معاملاتی سنگین ایجاد شده از ابتدای هفته دوم خرداد ماه است. این درحالی است که در 32 روز معاملاتی اخیر تنها یک روز ارزش معاملات خرد بیشتر از 10 همت بوده است. حال با کاهش پله پله ارزش معاملات خرد و خروج متداوم پول حقیقی، معیار رونق بازار به کمتر از 5 همت رسیده که از نظر فعالان بازار سهام، این حجم از رکود معاملاتی یکی از دستاورد‌های سیاست‌گذاری‌های دستوری در اقتصاد کشور و تحمیل خواسته‌های سیاست‌گذاران به شرکت‌های خصوصی‌سازی شده است.

نوسانات روزانه شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در کنار خالص ارزش معاملات خرد از ابتدای سال جاری نیز نقشی از رکود بر تن دارد. تحرکات جریان پول حقیقی بعد از ریزش 17 اردیبهشت ماه عمدتا به سمت خارج بازار سهام بوده اما با شدت یافتن رکود معاملاتی، این معیار با تغییرات ضعیف‌تر و عمدتا منفی همراه بوده است. نوسانات شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز پس از ریزش اردیبهشت ماه و آغاز خرداد از شدت کمتری برخوردار بود. تغییرات درصدی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در این مدت عمدتاً در محدوده منفی قرار گرفته است.

رویای بیت‌کوین نقش بر آب می‌شود؟

با این شرایط تا زمانی که چشم‌انداز درستی از بازار سهام در نظر تحلیلل‌گران نباشد و یا بازار سهام از شفافیت اطلاعاتی بهره‌مند نشود؛ رکود مهمان معاملات خواهد بود. 

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۵_۱۷-۲۳-۳۲