به گزارش  اکوایران  ، در معاملات روز چهارشنبه 28 تیر 1402، شاخص کل بورس تهران رشد کرد و در پایان معاملات، شاخص کل 16 هزار و 661 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و تا سطح 2 میلیون و 16 هزار و 384 واحد بالا آمد. 

امروز شاخص کل تا ساعت 11 و 20 دقیقه و پیش از انتشار خبر عدم تغییر نرخ خوراک پتروشیمی بیش از 25 هزار واحد رشد کرده بود. اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد. در نیمه معاملات، سخنگوی دولت اعلام کرد که دستور جلسه تغییر نرخ خوراک در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و مورد موافقت قرار نگرفته است. 

مخالفت دولت با تغییر نرخ خوراک پتروشیمی

شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 9 هزار و 357 واحدی معادل 1.3 درصد در رقم 712 هزار و 541 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس نیز با رشد 269 واحدی به رقم 26 هزار و 656 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با افزایش 2 هزار و 130 واحد به سطح 130 هزار و 610 واحد رسید. 

خروج پول حقیقی از بورس

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 12 میلیارد تومان پول حقیقی از  بازار سهام  خارج شد. 

امروز نماد وآیند بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 141 میلیارد تومان بود. پس از بانک آینده، نمادهای آسیا، سیلام، وگستر و نیان بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای گلدیرا، فجر و فسبزوار اختصاص داشت.

بورس

نمادهای پیشران بورس و فرابورس

امروز نمادهای شستا، تاپیکو و حکشتی نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل کگل، شبریز و آسیا از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای خاور، هرمز و شگویا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای دی، خدیزل و بساما بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شهر بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نیان، کتوسعه و زفجر بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 351 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 168  میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش یک درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 562  میلیارد تومان رسید. 

بورس

بیشترین ارزش و حجم معاملات بازار سهام

در معاملات امروز نماد گلدیرا بیشترین ارزش معاملات    بازار سهام    را به خود اختصاص داد که  ارزش معاملات  آن 147 میلیارد تومان بود. 

پس از گلدیرا، فجر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شپدیس و حکشتی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 602 میلیون و 836 هزار و 412 سهم در صدر قرار گرفته است. آسیا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو نماد پترول و دی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش

در معاملات چهارشنبه، 41 نماد صف خرید داشتند و 51 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 58 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 337 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 58  درصدی به 136 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس