به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در هفته آخر تیر ماه شاهد افت ارزش معاملات خرد تا سطح 4 هزار و 818 میلیارد تومان بود. متوسط 5 هزار و 962 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد در حالی برای هفته چهارم تیر ماه به ثبت رسید که متوسط هفتگی ارزش معاملات خرد در 17 هفته اخیر 11 هزار و 882 میلیارد تومان بوده است که در حال حاضر 50 درصد کاهش داشته است.

افت ارزش معاملات خرد تا سطح 5 همتی باعث شده تا نسبت خالص جریان پول حقیقی به ارزش معاملات خرد به کمتر از منفی 20 درصد برسد که نشان می‌دهد میزان معاملات خروجی از بازار سهام رشد قابل توجهی داشته است.

29 همت از مالکیت حقیقی‌ها کم شد! 

جریان پول حقیقی در معاملات هفته‌های اخیر شدیداً به سمت خارج از بازار متمایل شده است.  در 51 روز معاملاتی اخیر که به بازه زمانی بعد از شروع روند اصلاحی شاخص کل تعلق دارد؛ بیش از 29 هزار میلیارد تومان از مالکیت حقیقی‌های بورس تهران کاسته شده است. در این مدت شاخص کل بورس تهران 20.5 درصد افت تراز داشته است و شاخص کل هم‌‌وزن نیز 18.1 درصد افت کرده است.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۸-۲۰-۵۸

بورس تهران در این هفته‌ها شاهد خروج متداوم پول حقیقی است. خروجی که حتی در روز‌های صعودی شاخص کل نیز متوقف نمی‌شود که نشان می‌دهد فعالان حقیقی بازار سهام اعتماد لازم برای سرمایه‌گذاری را با توجه به سیاست‌گذاری‌های مالی دستوری ندارند.

معاملات سهامی، بدون علائم حیلاتی!

افت ارزش معاملات خرد هفتگی تا سطح 5 همت در کنار خروج متداوم پول حقیقی از معاملات روزانه باعث شده تا نسبت جریان پول حقیقی به ارزش معاملات خرد در هفته سوم تیر ماه منفی 21 درصد را تجربه کند. این میزان از خروج پول حقیقی در شرایط رکودی معاملات سهام ویرانی ناشی از سیاست‌گذاری‌های دستوری ماه‌های اخیر بوده که نفس معاملات سهامی را بند آورده است. نکته قابل تأمل اینجاست که با وجود کاهش شدید علائم حیاتی در بازار سرمایه، سیاست‌گذاران همچنان بر تصمیمات خود پافشاری دارند.

تحریم‌های که سهامداران را به خاک سیاه نشاند!/ دستاورد بورسی جدید سیاست‌گذاران در سال 1402