به گزارش اکوایران، بازار اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روزهای گذشته و باخبر ثبات نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع با افت‌های شدیدی همراه شد؛ اما به صحبت‌های روز سه‌شنبه وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح نرخ خوراک بازار اوراق بهادار تهران جان دوباره‌ای گرفت و اهالی بازار شاهد تشکیل صف‌های خرید خوب برای خرید بودند. به‌طوری‌که پس از مدت‌ها دوباره با خالص ورود پول حقیقی‌ها بازار سرمایه کار خود را تمام کرد و در جریان معاملات روز سه‌شنبه هفته پیش حقیقی‌ها بیش از 600 میلیارد تومان خالص ورود را ثبت کردند. اما باخبر بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت مبنی بر مخالفت کمیسیون اقتصادی دولت با اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رخ بازار سرخ شد و این بار هم طبل بی‌اعتمادی و ترس از تصمیمات دولتی‌ها کوبیده شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تهران از 17 اردیبهشت‌ماه سال جاری که در محدوده 2.5 میلیون واحدی قرار داشت تا کنون که به رقم حوالی 2 میلیون و 16 هزارواحدی رسیده است افت بیش از 480 هزارواحدی را تجربه کرده است. افتی در حدود 20 درصد. همچنین ارزش بازار اوراق بهادار تهران که در نیمه‌های اردیبهشت‌ماه به در محدوده‌های بالاتر از 9 هزار همتی مورد دادوستد قرار می‌گرفت در حال حاضر روی عدد 7 هزار و 297 همتی قرار دارد که موضوع نشان از کاهش 1 هزار و 700 همتی از ارزش بازار اوراق بهادار تهران است.

اهالی بازار سرمایه معتقد هستند که با اعمال نرخ‌های بالا برای خوراک گاز صنایع ارزآور کشور شاهد کاهش سودآوری این شرکت‌ها و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم و این امر باعث کاهش ارزآوری برای کشور و افزایش نرخ دلار خواهد شد. همچنین خروج پول از بازار سرمایه به‌واسطه عدم سودآوری بزرگان بازار می‌تواند عواقب بدتری نیز داشته باشد که صندوق‌های بازنشستگی با عنوان مالکین نماهای بزرگ بازار سرمایه که از سود نقدی شرکت‌ها ارزاق می‌کنند نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند کمااینکه این زنگ خطر مدتی است که به صدا درآمده است.

اما شاخص کل از منظر تکنیکالی را باید این طور بررسی کرد که در زمانی که در خصوص شکست سطح حمایتی 2.2 میلیون واحدی صحبت می‌کردیم این طور بین اهالی تکنیکالیست موضوع مطرح بود که با ازدست‌رفتن این سطح از حمایت شاخص کل بورس تهران به اعداد و ارقام پایین‌تری خواهد رسید و خیلی‌ها نیز به دنبال فرصت ورود در محدوده حمایتی تاریخی 2.1 میلیون واحدی شاخص کل بورس تهران بودند که باخبر و انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز این سطح نیز از دست رفت.

چندی پیش از سطح حمایتی 2.13 میلیون واحدی صحبت کردیم و این سطح نیز شکسته شد و شاخص تا محدوده باکس حمایتی زردرنگ افت کرد. این افت از نظر خیلی از تکنیکالیست‌ها به‌عنوان موج پنجم شناخته می‌شد تا روند اصلاحی شاخص از محدوده‌های نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری تا به امروز که حدود 38 درصدی موج قبلی است اصلاح‌کرده باشد. محدوده‌ای که به‌عنوان خط میانی کانال صعودی نیز شناخته می‌شود.

کل