به گزارش اکوایران، هفته پایانی تیر ماه در حالی به پایان رسید که استقبال متقاضیان از محصولات پلیمری و شیمیایی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران همچنان پررونق بود؛ این در حالی بود که ظرف 10 روز اخیر دلار در بازار آزاد وارد سراشیبی افت نرخ شده است و برخی فعالان بازار  انتظار داشتند که کاهش نرخ ارز بتواند از تب و تاب خرید در رینگ‌های کالایی بکاهد.

عقبگرد دلار، مانع رقابت نشد

ظرف هفته پایانی تیر ماه سیگنال‌های افزایشی حاکم بر معاملات پتروشیمی‌ها قوی عمل کرده و به این ترتیب متقاضیان مواد پلیمری و شیمیایی حضوری پررنگ در رینگ پتروشیمی داشتند به نحوی که همچنان رینگ فیزیکی پلیمری‌ها با رقابت‌های بیش از 100 درصدی در برخی محصولات نظیر پلی پروپیلن‌ شیمیایی، پلی‌پروپیلن نساجی،  پلی استایرن انبساطی و... مواجه شد.
وضعیت در رینگ شیمیایی‌ها نیز مشابه رینگ پلیمری بود و همچنان رقابت‌های بالایی برای برخی محصولات نظیر اسید نیتریک، گلایکول‌ها و... که میزان عرضه نسبت به تقاضا پایین‌تر است، رواج دارد. اگرچه دلار در بازار آزاد ظرف 2 هفته اخیر در مسیر کاهشی نوسان دارد؛ اما همچنان نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی و نرخ دلار در بازار آزاد فاصله 70 درصدی دارد و این موضوع محرک خرید در رینگ پتروشیمی به‌خصوص در محصولاتی است که میزان عرضه کمتر از میزان تقاضا است. در این شرایط بازگشت بهای محصولات پتروشیمی به مسیر رشد نرخ و احتمال استمرار این رویه در میان مدت نیز  مزید بر علت می‌شود تا تقاضا برای محصولات پتروشیمی افزایشی بماند؛ چرا که رشد نرخ این محصولات در بازار جهانی محرک افزایش قیمت پایه در بازار داخل خواهد بود.

ظرف هفته پایانی تیر ماه حدود 130 هزار تن محصول پلیمری در بازار  فیزیکی بورس کالا عرضه شد که از این میزان برابر 115 هزار تن یعنی 89 درصد عرضه‌ها به فروش رفت. در حالی ظرف هفته پایانی تیر ماه 115 هزار تن محصول پلیمری در بورس کالا معامله شد که میانگین هفتگی فروش این محصول از این بازار در سال گذشته برابر 83 هزار تن بود، به این ترتیب ظرف سال جاری رینگ پلیمری‌ها رونقی دوچندان نسبت به سال قبل دارد، این رونق عمدتا متاثر از تفات نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه و نرخ دلار در بازار آزاد است و مثبت شدن نوسان نرخ ارز می‌تواند آن را شدت نیز ببخشد.

همچنین ظرف هفته پایانی تیر ماه در حالی که 31 هزار و 800 تن محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد؛ بالغ بر 90 درصد این محصول برابر 28 هزار و 700 معامله شد که البته این رقم کمتر از میانگین حجم فروش هفتگی محصولات شیمیایی در سال گذشته یعنی 33 هزار تن بود.  این کاهش حجم معاملات هفتگی شمیایی‌ها نسبت به میانگین هفتگی فروش سالانه ناشی از کاهش عرضه بود؛ به شکل معمول ظرف هفته‌های پایانی ماه از حجم عرضه هفتگی کاسته می‌شود، چرا که شرکت‌های تولیدی، سهمیه عرضه ماهانه خود را ظرف هفته‌ها ابتدایی سال رعایت کرده‌اند.

Untitled

قیمت‌های پایه افزایشی ماندند

دفتر توسعه صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی روز گذشته اول مرداد ماه قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا، ظرف هفته پیش‌رو از روز دوشبه دوم مرداد تا روز یکشنبه هشتم مرداد ماه را در حالی اعلام کرد که نرخ اغلب این محصولات نسبت به قیمت پایه در هفته قبل رشد داشت. افزایش بهای جهانی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با محوریت بازارهای آسیا، اقیانوسیه و خلیج فارس عامل اصلی افزایش بهای پایه بود. درحالی که ظرف ماه‌های اخیر نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در  کانال قیمتی 28 هزار تومانی تثبیت شده است؛ نوسان بهای این محصولات در بازارهای جهانی تنها سیگنال، جهت‌دهنده به قیمت‌های پایه داخلی شده است. این سیگنال نیز ظرف هفته‌های اخیر مجدد به مسیر رشد بازگشته و به این ترتیب این سیگنال حامی قیمت‌های پایه شده است.

از 29 محصول پلیمری که قیمت پایه آن توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی اعلام شد؛ نرخ 19 محصول افزایشی، بهای 5 محصول بدون تغییر و نرخ 5 محصول افزایشی اعلام شد.

همچنین از 20 محصول شیمیایی که قیمت پایه آن توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی اعلام شد، بهای 15 محصول افزایشی، نرخ 4 محصول بدون تغییر و تنها بهای یک محصول کاهش داشت.

بازگشت اقبال به معاملات جهانی پتروشیمی‌ها

در شرایط کنونی فعالان بازار جهانی به دنبال ترسیم چشم‌انداز عرضه و تقاضا برای کامودیتی‌ها در نیمه دوم سال جاری هستند. در حالی که  سیاست‌های انقباضی اعمال شده از سوی فدرال رزرو جهان را در آستانه بروز رکود اقتصادی قرار داده است؛ چینی‌ها همچنان فرصع اعمال محرک‌های جدید به‌منظور بازگشت اقتصاد این کشور به مسیر رشد را برای نیمه دوم امسال دارند و این موضوع می‌تواند به تحریک کامودیتی‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی بینجامد.

نفتا در روز جمعه 20 ژوئیه با نرخ 566 دلار به ازای هر بشکه به فروش رفت؛ در حالی که خبر افزایش تولید نفت شیل آمریکا و همچنین عقبگرد رشد اقتصاد جهانی ظرف روزهای ابتدایی هفته قبل زمینه سقوط نرخ نفتا تا محدوده 533 دلار به ازای هر تن برای روز 17 ژوئیه را فراهم کرد؛ احتمال رشد تقاضا با حمایت بازارهای آسیایی باعث شد تا روند معاملات نفتا ظرف روزهای پایانی هفته افزایشی شود و این محصول تا 566 دلار به ازای هر تن صعود کند. البته همچنان بازده هفتگی این محصول منفی 1.45 درصد باقی ماند. با این حال، انتظار می‌رود که بازار در میان‌مدت و بلندمدت متعادل شود؛ چرا که اغلب برآوردها از حتمال رشد تقاضا در صنعت پتروشیمی خبر می‌دهد.