به گزارش اکوایران در اولین هفته از مرداد ماه امسال، رینگ صنعتی بورس کالای ایران میزبان عرضه 168 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 700 تومان تا 19 هزار و 500 تومان بود. برخلاف هفته‌های گذشته، رینگ شمش فولاد در روز دوشنبه دوم مرداد ماه با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شد به نحوی که برای 168 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در این بازار تقاضایی بالغ بر 288 هزار تن در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 121 هزار تن شمش فولاد  3SP و 5SP با میانگین قیمت 19 هزار و 160 تومان انجامید.

در حالی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد ظرف هفته‌های اخیر به رکود سنگین معاملات شمش فولاد منجر شده بود؛ بورس کالای ایران طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که فعلا تمامی افراد دارای کد بورسی می‌توانند شمش فولاد خریدرای کرده و داشتن کد بهین‌یاب لازمه خرید شمش فولاد  نیست. این تصمیم بورس کالا زمینه آغاز خریدهای سرمایه‌ای در بازار شمش فولاد را مهیا کرد و به رونق معاملات شمش در روز دوم مرداد انجامید. البته رونق معاملات شمش در روز دوشنبه دوم مرداد ماه نسبی بود و 71 درصد عرضه‌ها در این روز معامله شد. این در حالی است که در برخی برهه‌های زمانی که فعالان بازار احتمال رشد مستمر نرخ ارز را می‌دهند و انتظارات تورمی مثبت است؛ نسبت معامله شمش به حجم عرضه به بیش از 90 درصد نیز رسیده است.

تصمیم بورس کالا در خصوص حذف برخورداری از کد بهین‌یاب برای خرید شمش، علاوه بر آنکه معاملات شمش فولاد را از رکود خارج کرد به تحریک نسبی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی نیز انجامید، به نحوی که 100 تومان بر نرخ هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران افزوده شد.

کف‌سازی میلگرد در مرز 23 هزار و 700

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوم مرداد برابر 19 هزار و 160 تومان بود؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس،  نرخ تمام شده این شمش برای خریدار به 20 هزار و 900 تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل 500 تومانی و هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد نرخ شمش، هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش نرخی برابر 23 هزار و 700 تومان خواهد داشت. بنابراین این رقم کف قیمت فروش میلگرد خواهد بود. البته به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در شرایط کنونی، هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده 23 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود. بنابراین نرخ فعلی میلگرد در بازار آزاد رقمی ارزنده است، نبود متقاضیان سرمایه‌ای و مصرفی در این بازار عامل فشار قیمت در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی است.

ظرف سال‌های اخیر از میزان فعالیت ساخت‌وساز در کشور کاسته شده و  معاملات این  حوزه در رکود سنگینی به سر می‌برد، در این شرایط عمده تحرک در این بازار به نوسان نرخ ارز و خریدهای سرمایه‌ای بازمی‌گرد. ظرف هفته‌های اخیر و با افت نرخ ارز  در بازار آزاد از میزان خرید سرمایه‌ای در بازار مقاطع طویل فولادی کاسته شده و بنابراین بازار فروش این محصولات در رکود به سر می‌برد، این رکود به میزانی زیاد است که نرخ مقاطع طویل فولادی تحت فشار کاهش نرخ قرار دارد.