به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت‌وخیزهایی همراه بود. به‌طوری‌که در نیمه ساعت ابتدایی بازار رخ شاخص و نقشه بازار کاملاً منفی بود؛ اما در ادامه این افت نه به‌صورت کامل بلکه بخشی از آن جبران شد. ارزش معاملات در آخرین روز کاری هفته گذشته حوالی 7 هزار میلیارد تومان بود که سهم بورس اوراق بهادار تهران 2 هزار و 900 میلیارد تومان بود. همچنین صندوق‌های قابل‌معامله و بازار فرابورس به ترتیب 2 هزار و 500 و یک هزار و 167 میلیارد تومان از ارزش معاملات روز چهارشنبه را به خود اختصاص دادند.

ارزش معاملات در طول تیرماه نتوانست از سقف 5 هزار میلیاردتومانی بالاتر رود. طبق اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت بورس اوراق بهادار تهران بیشترین ارزش معاملات بازار بورس تهران در روز 27 تیرماه و به مقدار 4 هزار و 884 میلیارد تومان (صرفاً برای بازار بورس و معاملات نقدی) بوده است که این میزان باارزش معاملاتی ابتدای سال 1402 فاصله زیادی دارد.

رقم خروج پول‌های حقیقی از بازار در تیرماه نیز حوالی 6 هزار و 400 میلیاردتومان ثبت شده است. خردادماه نیز حقیقی‌های بازار سرمایه حدود 6 هزار و 200 میلیارد تومان از بازار پول خارج کردند. این رقم برای اردیبهشت‌ماه 4 هزار و 800 میلیارد تومان خروج پول ثبت شده است و تنها فروردین‌ماه به‌عنوان ماه ورود پول‌های حقیقی به بازار سرمایه شناخته می‌شود. به‌هرحال شاخص کل همچنان در محدوده 2 میلیون واحدی قرار دارد.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس در صفحه شخصی خود عنوان کرده است که با اجرای طرح تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارزش واقعی شرکت‌های بازار سرمایه که بر اساس خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار است نمایان می‌شود. این نکته‌ای است که تعداد دیگر از اهالی بازار سرمایه روی نحوه اجرای آن ابهام دارند چرا که معتقد هستند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی همه دارایی‌ها موضوع استهلاک را برای شرکت‌ها دارد و ممکن است تغییرات جدی در صورت سود و زیان شرکت‌ها ایجاد کند.

در انتهای هفته گذشته سخنگوی دولت در خصوص نرخ خوراک این طور به خبرنگاران گفته است که مشکلات اخیر بورس تنها متأثر از این تصمیم اخیر دولت نبوده است! از فرایند تقدیم لایحه تا ابلاغ آیین‌نامه نرخ خوراک پتروشیمی ۸ ماه طول کشیده چگونه ممکن است تصمیم خلق‌الساعه باشد؟! 

اما در خصوص میزان برق مصرفی در کشور رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور گفت: انرژی تحویلی به صنایع از ابتدای دوره مدیریت مصرف برق در خردادماه جاری نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته و به صنایع فولادی ۱۷ درصد انرژی بیشتری تحویل شده است و حدود 14 درصدی تأمین برق صنایع بزرگ‌نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران 

شاخص کل که در جریان معاملات روز چهارشنبه حوالی 1 هزار و 300 واحدی افت کرد در حال حاضر در محدوده‌های 2 میلیون واحدی قرار دارد. اهالی بازار سرمایه معتقدند هر خبر بد که می‌توانست روی بازار سرمایه تأثیرگذار باشد و بازار را به سمت منفی سوق دهد در این چند وقت گذشته یا پیش‌خور شده است و یا تأثیر خود را روی بازار داشته.

برای شاخص کل از نگاه تکنیکالی این طور می‌توان گفت که همچنان مفروضات روزهای قبل در خصوص سطح حمایتی خط میانی کانال فرضی صعودی را حفظ کرده است (باکس زردرنگ) مشخص شده در نمودار کل.

اما شاید مهم‌ترین نکته در خصوص شاخص کل بورس تهران وضعیت اندیکاتور RSI باشد. خط روند نزولی فرضی این اندیکاتور در جریان معاملات هفته گذشته در حال تهدیدشدن است و این احتمال وجود دارد که اندیکاتور RSI  خط روند نزولی خود را روبه‌بالا بشکند و از طرفی چون این اندیکاتور به‌عنوان آینه نمودار شاخص کل شناخته می‌شود می‌تواند گفت که با احتمال شکست خط روند اندیکاتور خط روند نزولی شاخص هم برای روزهای آینده شکست شود و شاخص مسیر اصلاحی را به پایان برد.

البته خیلی از اهالی تکنیکالیست همین محدوده‌های برای برگشت و حمایت شاخص کل در نظر گرفته‌اند. اما همچنان این شاخص دچار اصلاح زمانی است و این زمان باید طی شود.

کل